• تاریخ انتشار: ۰۸ فروردین ۱۴۰۳
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر قصد سفر به سوئیس را داشته باشید، احتمالاً به اینکه چه سوغاتی‌هایی هم دارد فکر کرده‌اید. مطمئناً، آهن‌رباها و درب بازکن‌های سوئیسی سوغاتی‌های کوچک و بامزه‌ای هستند اما نمی‌توان آن‌ها را بهترین سوغات‌های این کشور دانست. معمولاً گردشگران زوریخ دوست دارند به عنوان یادگاری از سفر خود چیزی تهیه کنند و اغلب این سوغاتی‌ها چیزهای خاص و بی‌همتایی نیستند؛ اما ما برای شما برنامه دیگری در نظر داریم. با سر زدن به جاهایی که معرفی کرده‌ایم، یادگاری‌های بی‌بدیلی از سفر هیجان انگیزتان بخرید. اگر قصد دارید هدیه‌ای خاص به عزیزانتان تقدیم کنید که معرف سرزمینی باشند که به آن سفر کرده‌اید، بهتر است در انتخاب سوغاتی دقت کنید و سلیقه به خرج دهید. در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از معروف‌ترین سوغاتی‌های سرزمین آلپ مانند ساعت، پنیر و شکلات سوئیسی را به شما معرفی کنیم.

 

۱. پنیر سوئیسی

 

اگر شک دارید که پنیر سوئیسی یکی از بهترین سوغات سوئیس است، یک‌تکه پنیر سوئیسی را امتحان کنید. کشورهای کمی هستند که پنیرهایشان به‌اندازه سوئیس معروف باشند. پنیر سوئیسی را شاید بتوان بهترین و خوشمزه‌ترین انواع پنیر در اروپا دانست.

پنیر Gruyere، Tilsiter، Emmentaler، Raclette فقط برخی از معروف‌ترین انواع پنیر سوئیسی هستند. پنیر محلی سوئیس را می‌توانید در همه‌جا از جمله رستورا‌ن های زوریخ، هتل‌ها یا فروشگاه‌های شهرهای مختلف پیدا کنید. فرقی نمی‌کند که به سراسر این کشور سفر می‌کنید یا فقط در یک شهر می‌مانید. حتی می‌توانید از برخی از کارخانه‌های پنیر دیدن کنید و ببینید که چگونه پنیر درست می‌کنند.

اگر می‌خواهید بهترین پنیرهای سوئیسی را بخرید باید به منبع تولید آن‌ها بروید. بسیاری از روستاهای اطراف کوه آلپ به تولید پنیر معروف هستند. اگر مطمئن نیستید چه نوع پنیری بخرید، کافی است چند نوع مختلف را امتحان کنید.

اگر در کوهستان‌های سوئیس پیاده‌روی کردید، به‌خاطر داشته باشید که می‌توانید پنیر Alpkäse را از اغلب کشاورزان محلی خریداری کنید. Alpkäse احتمالاً بهترین پنیری است که می‌توانید در سوئیس تهیه کنید. تازه، محلی، ارگانیک و به‌شدت سوئیسی.

 

پنیر سوئیسی

 

۲. چاقوی سوئیسی/ چاقوی ارتش سوئیس

 

چاقوهای ارتش سوئیس به دلیل چندکاره بودن و کیفیت بالا معروف هستند. بهترین چاقوهای جیبی چندکاره را قطعاً در سوئیس پیدا خواهید کرد. این چاقو را می‌توانید از فروشگاه‌های ویکتورینوکس که در اکثر شهرهای بزرگ وجود دارند، تهیه کنید. چاقوی سوئیسی تقریباً در همه فروشگاه‌های سوغاتی فروشی سراسر کشور وجود دارد. جالب اینکه قیمت آن در همه جای سوئیس یکسان است. اگر مسافر تور سوئیس بودید و به یکی از شهر‌های آن سفر کردید، قطعا این گزینه یکی از جذاب‌ترین‌ها برای خرید سوغات خواهد بود.

 

چاغوی سوئیسی

 

۳. ساعت سوئیسی

 

قطعاً می‌دانید که رولکس یکی از بهترین برندهای ساعت‌مچی است که در سوئیس تولید می‌شود. ساعت‌های سوئیسی شهرت جهانی دارند. به همین دلیل اگر قصد خرید ساعت باکیفیت دارید، هیچ کجا بهتر از سوئیس نخواهد بود.

قیمت ساعت سوئیسی اصل به دلیل کیفیت فوق‌العاده معمولاً بسیار زیاد است؛ بنابراین، یک ساعت سوئیسی باکیفیت بالا برای افرادی که بودجه محدودی دارند مناسب نیست. بااین‌حال، اگر به دنبال ساعتی هستید که همیشه ماندگار باشد، سوئیس کشور مناسبی برای خرید آن است.

هر کجای کشور می‌توانید یک ساعت سوئیسی اصل بخرید؛ اما قطعاً بهترین انتخاب را در فروشگاه‌های لوکسِ شهرهای بزرگ یا بهترین هتل‌های زوریخ، لوزان یا ژنو خواهید داشت.

اگر به دنیای ساعت‌های لوکس و نحوه ساخت آن‌ها علاقه دارید، می‌توانید در تور ساعت‌سازی سوئیس در زوریخ شرکت کنید و نحوه ساخت آن‌ها را از نزدیک ببینید.

 

ساعت سوئیسی

 

۴. ساعت کوکو/ ساعت فاخته سوئیسی

 

اگر می‌خواهید یادبودی از سفر خود به سوئیس داشته باشد ولی نمی‌توانید ساعت‌های لوکسی مثل رولکس بخرید، ساعت کوکو یا ساعت فاخته سوئیسی یک جایگزین خوب است. این نوع ساعت‌های دیواری هم تقریباً به‌اندازه ساعت‌هایی همچون رولکس معروف هستند؛ اما درعین‌حال قیمت به‌شدت کمتری دارند.

ساعت‌های کوکو اولین‌بار در آلمان ساخته شدند؛ اما به لطف کمپانی روبرت لوتچر به شکل کنونی تبدیل شده‌اند. این کمپانی سوئیسی در ابتدا جعبه‌های موزیکال تولید می‌کرد و پس از مدتی اقدام به ساخت ساعت‌های کوکو کرد. ساعت‌های فاخته سوئیسی را تقریباً در همه فروشگاه‌های سوغاتی فروشی می‌توانید پیدا کنید.

 

ساعت کوکو

 

۵. شکلات سوئیسی

 

یکی از سوغات کشور سوئیس قطعاً شکلات است که شهرت جهانی دارد. شاید خوشمزه‌ترین سوغاتی سوئیس، شکلات سوئیسی باشد. شکلات سوئیسی و پنیر این کشور جدا از سوغات، بخشی از فرهنگ مردم سوئیس شده‌اند و در هر گوشه‌ای از این کشور قابل خرید یا تست کردن هستند. شکلات تخته‌ای، پرالین و ترافل برخی از بهترین شکلات‌های سوئیسی هستند که در همه مال‌های سوئیس از جمله مراکز خرید زوریخ می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

یکی از جاذبه‌ها و تفریحات برای گردشگران علاقه‌مند به شکلات، شرکت در کلاس‌های شکلات‌سازی در کارخانه‌های شکلات‌سازی است. جالب اینکه می‌توانید شکلات‌هایی که می‌سازید را با خود ببرید.

Lindt & Sprungli که معمولاً به نام لینت شناخته می‌شود نام یک کارخانه شکلات‌سازی سوئیسی است. امروزه شکلات سوئیسی لینت از بهترین و معروف‌ترین برندهای شکلات در جهان محسوب می‌شود.

شکلات سوئیسی تابلرون هم یکی دیگر از شکلات‌های معروف و کلاسیک سوئیسی است که مغز آن حاوی عسل و تکه‌هایی از بادام است. شکل مثلثی این شکلات وجه تمایز آن با سایر برندها است.

 

شکلات سوئیسی

 

۶. مجسمه و اسباب‌ بازی‌ های چوبی

 

اسباب‌بازی‌های چوبی سنتی، پازل‌های چوبی، اشیای دکوراتیو، ساعت‌های دیواری سنتی سوئیسی و دیگر انواع وسایل چوبی و خصوص عروسک‌های چوبی به نمادی از سوئیس تبدیل شده‌اند. این وسایل و عروسک‌ها معمولاً با کیفیت هستند و طرح‌های مختلفی دارند. به همین دلیل می‌توانند یک هدیه یا یادبود زیبا از سفر به سوئیس باشند.

 

اسباب‌بازی‌های چوبی

 

۷. قلاده سگ آپنزلر

 

شاید تعجب کنید؛ اما یکی از متفاوت‌ترین سوغات سوئیس را می‌توان قلاده آپنزلر دانست که یک هدیه عالی برای کسانی که از سگ نگه‌داری می‌کنند، محسوب می‌شود. آپنزل در واقع روستایی در رشته‌کوه‌های آلپ است که سگ نژاد اپنزلر سنن هاند متعلق به این منطقه است. مردم این منطقه بیش از ۲۵۰ سال است که از قلاده‌های خاصی برای سگ‌های خود استفاده می‌کنند.

این قلاده‌ها که در طرح‌های سنتی و مدرن وجود دارند، مانند هر محصول دیگری در این کشور کیفیت بالایی برخوردار هستند. این قلاده‌ها دوام بسیار زیادی دارند به‌خصوص اگر از چرم مرغوب تولید شده باشند. این قلاده‌ها که در اکثر فروشگاه‌های حیوانات خانگی و همچنین فروشگاه‌های سوغاتی فروشی موجود هستند، از صنایع‌دستی سوئیس هم به‌حساب می‌آیند.

 

قلاده آپنزلر

 

۸. زنگوله گاو

 

گاوها در سوئیس اهمیت بسیار زیادی دارند. اگر گاوها نبودند، هیچ پنیر یا شکلات سوئیسی خوشمزه‌ای وجود نداشت. در مناطق کوهستانی آلپ تعداد گاوها بسیار زیاد است و کشاورزان معمولاً به آن‌ها زنگوله آویزان می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر آن‌ها را در مراتع وسیع آلپ پیدا کنند.

اگر فقط یک یادبود از سفر به سوئیس می‌خواهید، این زنگوله‌ها گزینه خوبی هستند. این زنگوله‌ها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارند. اگر از زنگوله گاو خوشتان آمده؛ اما مطمئن نیستید که خرید آن ایده خوبی هست یا نه می‌توانید سر کلیدی طرح زنگوله را بخرید.

 

زنگوله گاو

 

۹. کتاب هایدی

 

برای بسیاری از ما که متولد سوئیس نیستیم، هایدی اثر یوهانا اسپیری اولین مشاهده از طبیعت بی‌نظیر سوئیس بود. از زمانی که این کتاب چاپ شد و سپس انیمیشن آن ساخته شد، چندین دهه می‌گذرد؛ ولی اغلب ما هنوز هم طبیعت شگفت‌انگیز اطراف کلبه‌ای که هایدی در آن زندگی می‌کرد را به‌خاطر داریم.

این کتاب یکی از معروف‌ترین آثار ادبیات سوئیس است که البته یکی از سوغات معروف سوئیس هم به‌حساب می‌آید.

 

کتاب هایدی

 

۱۰. جعبه‌ های موزیکال

 

ساعت‌سازان سوئیسی با استفاده از مهارتی که در ساخت ساعت داشتند، اواسط دهه ۱۸۰۰ شروع به ساخت جعبه‌های موزیکال کردند. یکی از معروف‌ترین شرکت‌هایی که این جعبه‌های موزیکال را می‌سازد، Reuge است. این جعبه‌ها آهنگ‌های مختلفی ازجمله آهنگ‌های کلاسیکی سوئیسی مانند Edelweiss پخش می‌کنند. البته برخی جعبه‌های موزیکال که آهنگ‌های مختلفی پخش می‌کنند، قیمت زیادی دارند.

 

جعبه های موزیکال

 

سوغاتی‌ های ارزان سوئیس

 

اگر می‌خواهید سوغات بخرید؛ اما هزینه زیادی هم نپردازید، کافی است به یکی از سوپرمارکت‌های این کشور بروید و یک بسته شکلات بخرید. به‌راحتی می‌توانید مقداری شکلات باکیفیت بالا را تنها با چند فرانک سوئیس از هر سوپرمارکت سوئیسی تهیه کنید. همچنین می‌توانید پنیر و شیرینی‌های مختلف را با قیمت مناسب از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید.

در اکثر فروشگاه‌های سوغاتی فروشی سوئیس، سوغاتی‌های بسیار ارزانی مانند سر کلیدی زنگوله، مجسمه، تیشرت و عکس‌هایی از کوه‌های آلپ وجود دارد.

 

کجا میتوان سوغاتی‌ های مختلف سوئیس را خرید؟

 

بستگی به این دارد که چه سوغاتی می‌خواهید بخرید. فروشگاه‌های سوغاتی فروشی را می‌توان در مناطق مرکزی شهرهای بزرگ یا در کنار جاهای دیدنی زوریخ، جاهای دیدنی ژنو، برن و بازل پیدا کرد. به‌علاوه این فروشگاه‌ها در تمام شهرهای توریستی مانند گریندل والد، اینترلاکن، زرمات و غیره هم وجود دارند.

بااین‌حال بهتر است سوغاتی‌های خاص را از فروشگاه‌های خاص بخرید: 

  • برای خرید یک ساعت سوئیسی باکیفیت بالا بهتر است به یک فروشگاه ساعت مراجعه کنید. برای خرید ساعت از برندهای معروفی همچون Rolex، IWC، Omega و Hublot بهتر است به فروشگاه‌های Swatch که در سرتاسر سوئیس وجود دارند، مراجعه کنید.
  • پنیر سوئیسی را می‌توان در سوپرمارکت‌ها خریداری کرد، اما بهترین پنیرها را می‌توانید در فروشگاه‌های تخصصی پنیر پیدا کنید.
  • کوکی‌ها و بیسکویت‌های باکیفیت را می‌توان در سوپرمارکت‌های Coop خریداری کرد.
  • انواع شکلات را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید به جز برند Läderach که باید برای خرید به فروشگاه‌های مخصوصش مراجعه کنید. اگر قصد دارید در تور یک کارخانه شکلات‌سازی مانند لینت شرکت کنید، اندکی صبر کنید. در کارخانه‌های شکلات‌سازی با طیف گسترده‌ای از شکلات روبرو خواهید شد.
  • چاقوهای ارتش سوئیس را می‌توان در Migros، فروشگاه‌های سوغاتی فروشی، فروشگاه‌های چاقو فروشی یا حتی فروشگاه‌های Victorinox خریداری کرد.

دیدگاه ها:

نگین روحانی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳

همه سوغاتی های سوئیس یه طرف شکلاتاش یه طرف مخصوصا کارخانه لینت که اگر رفته باشید تازه میفهمید چی میگم

بهار احمدی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بی‌نظیر بود، مرسی بابت محتوای عالیتون😍

صبا دلاوری
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وای شکلات های سوئیس واقعا خوشمزه و بی‌نظیرن!

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو