• تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۸ دقیقه

سوئیس، کشوری در مرکز اروپاست که به پیشتازی در زمینه توسعه، ثروت و کیفیت زندگی شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگ سوئیس، تنوع زبانی آن است. در این کشور سه زبان رسمی وجود دارد: آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی و هر یک از مناطق سوئیس به طور طبیعی به یکی از این زبان‌ها تعلق دارد. می‌توان گفت این تنوع زبان و فرهنگ کشور سوئیس به‌نوعی باعث تولید یک محیط چندفرهنگی نیز در سوئیس شده است.

در این صفحه قصد داریم فرهنگ سوئیس شامل مواردی مانند سنت‌ها و رسوم محلی، قوانین گردشگری، اصول و آداب معاشرت اجتماعی، آشپزی محلی و فرهنگ غذایی سوئیس را معرفی کرده و آنچه این کشور کوهستانی را به یک مقصد تماشایی گردشگری معروف در سراسر جهان تبدیل کرده است را بیشتر بشناسیم.

 

فرهنگ مردم کشور سوئیس

 

فرهنگ سوئیس به‌عنوان ترکیبی از تنوع زبانی، پویایی اقتصادی و فرهنگی، طبیعت زیبا و زندگی بهتر برای شهروندانش شناخته می‌شود. اما چه چیز باعث شده این کشور و مردمانش به‌عنوان معیاری برای استانداردهای جهانی در نظر گرفته شوند؟

فرهنگ سوئیسی‌ها با مفهوم صرفه‌جویی، دقت و رعایت استاندارد عجین شده است. این ملت به حمایت از محیط‌زیست، تمرکز بر کیفیت بالا در زندگی و تأمین امنیت و رفاه اجتماعی مشهور است و این سبک زندگی شفاف و پایدار، سبب شده است تا فرهنگ بالای مردم سوئیس زبانزد باشد و این کشور به‌عنوان یکی از بهترین نقاط دنیا برای زندگی شناخته شود.

 

فرهنگ سوئیسی ها

 

فرهنگ سوئیسی غذا خوردن

 

سوئیس تنوع و میراث آشپزی غنی خود را مدیون سنت‌های محلی متنوع خود است. هر منطقه از این کشور تخصص‌های خاص خود را در آشپزی دارد که باعث شده برخی از غذاهای آنها اکنون به غذاهای ملی تبدیل شوند. علاوه بر این، صدها نوع پنیر، محصولات گوشتی، نان و شکلات وجود دارد و بعضی از این محصولات غذایی ساخت سوئیس به‌قدری محبوب هستند که تقریباً در هر خانه و خانواده سوئیسی یافت می‌شوند.

بعضی از نکات جذاب غذایی درباره فرهنگ کشور سوئیس را در ادامه بخوانید:

  • هیچ کشوری در جهان به اندازه سوئیس شکلات مصرف نمی‌کند، میانگین مصرف شکلات در این کشور بیش از ۱۱ کیلوگرم برای هر نفر در سال است.
  • سوئیسی‌ها همچنین سالانه مقدار زیادی پنیر مصرف می‌کنند. تحقیقات رسمی نشان داده هر سوئیسی در سال ۲۳ کیلوگرم پنیر می‌خورد و بیش از ۷۰۰ نوع پنیر برای انتخاب دارد! پنیر را به دلیل کیفیت بالا و حجم تولید زیاد در این کشور می‌توان مهم‌ترین سوغات سوئیس دانست.
  • سوئیسی‌ها زیاد می‌نوشند! سرانه مصرف الکل در سوئیس بالاست و بیش از ۲۵۰۰۰۰ الکلی در آن وجود دارد.

 

جالب است بدانید یکی دیگر از دلایلی که سوئیس کشور خوبی برای زندگی‌کردن است، داشتن سبک غذایی مناسب در آن است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کشور سوئیس کمترین میزان چاقی و اضافه‌وزن جمعیت را داراست.

 

فرهنگ غذا خوردن مردم سوئیس

 

اتیکت‌ ها و فرهنگ آداب معاشرت در سوئیس

 

  • فرهنگ مردم سوئیس در زمینه آداب معاشرت هم با سایر کشورها متفاوت است. در این صفحه، به بررسی اصول آداب معاشرت اجتماعی در سوئیس، از خوش آمد گویی گرفته تا حریم شخصی و فرهنگ سوئیسی‌ها در کسب‌وکار می‌پردازیم. گردشگرانی که به سوئیس می‌روند، با بسیاری از قوانین اجتماعی ناگفته خود، باید آماده باشند تا با فرهنگ در سوئیس وفق پیدا کنند و خود را برای زندگی در این کشور سازگار سازند.
  • آداب معاشرت اجتماعی در سوئیس بر بی‌طرفی در تمام جنبه‌های جامعه تأکید زیادی دارد. سوئیسی‌ها در معاشرت با یکدیگر و رفت‌وآمدهای خود تجملات و زرق‌وبرق زندگی خود را به نمایش نمی‌گذارند.
  • وقت‌شناسی در سوئیس، کشور ساعت، بسیار حائز ارزش و اهمیت است. اگر قرار است دیر کنید، حتماً از قبل به میزبان یا طرف قرار خود اطلاع دهید.
  • هنگامی که به مهمانی دعوت می‌شوید، بردن هدیه برای خردسالان حاضر در منزل میزبان معمولاً نشانه ادب و احترام است.
  • مهمانی سرزده و بدون اطلاع قبلی در سوئیس پسندیده نیست.

 

فرهنگ آداب معاشرت مردم سوئیس

 

فرهنگ لباس پوشیدن و کدهای پوشش در فرهنگ مردم سوئیس

 

فرهنگ کشور سوئیس در تمام موقعیت‌ها قدردان سبک لباس پوشیدن رسمی و شیک است. سوئیسی‌ها حتی زمانی که برای تماشای تئاتر یا اوپرا می‌روند هم لباس‌های رسمی می‌پوشند و در استایل خود از آیتم‌ها و تجهیزات پوشش به شکلی محتاطانه و وسواس‌گونه استفاده می‌کنند. کمتر پیش می‌آید در محیط‌های رسمی یا حتی هنگام خرید در مراکز خرید سوئیس با افرادی با گوشش اسپورت یا کژوال مواجه شوید.

 

فرهنگ لباس پوشیدن

 

فرهنگ مهمانی رفتن در سوئیس

 

اگر کسی شما را برای صرف شام به منزل خود یا رستوران دعوت کرد، باید مطمئن شوید که از قوانین و اصول آداب معاشرت اجتماعی در سوئیس پیروی می‌کنید. نکات زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد:

  • در رستوران‌های زوریخ یا هتل های زوریخ، مؤدبانه نیست که دست خود را به سمت پیشخدمت تکان دهید و او را صدا بزنید.
  • پیش از اینکه شروع به غذاخوردن کنید، منتظر بمانید تا همه غذا را جلوی خود داشته باشند و سپس شما شروع کنید.
  • مطمئن باشید که همه چیز را در بشقاب خود تمام می‌کنید و باقیمانده غذا در بشقاب شما نمی‌ماند.
  • در طول غذاخوردن مچ دست‌ها و آرنج‌ها را روی میز نگه دارید و چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید.
  • برای اینکه نشان دهید غذا می‌خورید، چاقو و چنگال را در موقعیت ساعت ۰۵:۲۵ روی میز قرار دهید.

 

فرهنگ مهمانی در سوئیس

 

فرهنگ جشن‌ گرفتن و برگزاری مراسم مختلف در سوئیس

 

مانند سایر فرهنگ‌ها، فرهنگ مردم کشور سوئیس هم از جشن‌گرفتن و برگزاری مراسم مختلف به‌عنوان بهانه‌ای برای جمع‌کردن اعضای خانواده، بازی و گذراندن اوقات خوش با یکدیگر استفاده می‌کند. انجام بازی‌های خانوادگی و سرگرم‌کننده برای کودکان، لذت‌بردن از انواع غذا و نوشیدنی و معاشرت‌های صمیمانه از مهم‌ترین چیزهایی است که در محافل سوئیسی دیده می‌شوند. شما می‌توانید با تور زوریخ تمام این فرهنگ‌های جذاب را از نزدیک تجربه کنید. برای آشنایی با فستیوال‌های متنوع سوئیس، فرهنگ جشن گرفتن در هر کدام از فستیوال‌ها و نوع پوشش و کارهای خاصی که در هر کدام از آن‌ها انجام می‌شود می‌تواید صفحه فستیوال‌های سوئیس را مطالعه فرمایید.

 

فرهنگ جشن‌ گرفتن سوئیسی ها

 

فرهنگ هدیه‌ دادن در سوئیس

 

فرهنگ مردم در زوریخ و بسیاری از شهرها و دهکده‌های دیگر سوئیس به این شکل است که برای دادن هدیه، اصولی رعایت می‌شوند که اگرچه ساده هستند، اما ممکن است برای شما عجیب به نظر برسند. در ادامه با چند نمونه از این اصول آشنا شوید.

  • دادن رز قرمز به افراد نشانه ابزار عشق و رابطه رمانتیک است؛ بنابراین اگر قرار است به کسی که با او رابطه عاشقانه ندارید، هدیه دهید، از دادن رز قرمز خودداری کنید و سراغ شکلات، شراب یا سایر هدایای شخصی بروید.
  • هدیه‌دادن در محل کار در فرهنگ کشور سوئیس رایج نیست، اگر قرار است به همکار خود هدیه بدهید این کار را پس از پایان ساعت کاری یا طی قراری بیرون از محیط کار انجام دهید.
  • دادن چیزهای تیز و با کاربردهای برنده در سوئیس به‌عنوان هدیه خوشایند نیستند. این حرکت می‌تواند نماد بدی قلمداد شود و رابطه شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  • در هر موقعیتی برای کسی هدیه می‌خرید، از خرید هدایای گران‌قیمت پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است احساس خوبی به طرف مقابل شما القا نکند.

 

فرهنگ هدیه‌ دادن سوئیس ها

 

فرهنگ گردشگری در سوئیس

 

فراوان بودن جاهای دیدنی سوئیس این کشور را به یکی از مقاصد برتر جهانی از لحاظ گردشگری تبدیل کرده است. فرهنگ سوئیس برای گردشگرانی که به شکل توریستی و کوتاه‌مدت به این کشور سفر کرده‌اند موارد پیچیده‌ای ندارد و به شما اجازه می‌دهد آزادانه از حضور در این کشور لذت ببرید. به جز قوانین جامع بازدید از اماکن و سایت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی، تنها موردی که باید رعایت کنید این است که اگر قصد اسکی در پیست‌های اسکی سوئیس را دارید، هنگام انجام این کار آواز نخوانید! این موضوع هرچند عجیب‌وغریب، اما بخشی از قوانین و فرهنگ در سوئیس است که همه ملزم به رعایت آن هستند.

نکته جالب دیگر در مورد فرهنگ کشور سوئیس این است که در این کشور اوتانازی یا پایان‌دادن خودخواسته به زندگی، قانونی است و عده‌ای از گردشگران با این هدف به سوئیس سفر می‌کنند!

 

فرهنگ گردشگری در سوئیس

 

فرهنگ رانندگی در سوئیس

 

سوئیس کشور قانونمندی است و رانندگی در آن با دقت، حوصله و رعایت قوانین انجام می‌شود. نکات قابل‌توجه درباره فرهنگ مردم سوئیس در زمینه حمل‌ونقل و رانندگی در ادامه شرح داده شده است.

  • نداشتن لوازم اضطراری مانند کپسول آتش‌نشانی در خودرو، نشستن کودک در صندلی جلو خودرو و نداشتن صندلی مخصوص کودک، وجود نقص فنی در خودرو، نبستن کمربند، پرت‌کردن زباله در خیابان و مواردی ازاین‌دست جریمه بسیار بالایی در سوئیس دارند.
  • اولویت و حق‌تقدم در فرهنگ سوئیس با عابر پیاده است و راننده باید همیشه به این قانون احترام بگذارد.
  • شرایط آب‌وهوایی در سوئیس به‌گونه‌ای است که چراغ‌های جلوی خودرو باید در تمام ساعات روز و در نور زیاد خورشید روشن باشند.
  • دوچرخه‌سواری بدون دردست‌داشتن فرمان دوچرخه در سوئیس جریمه دارد.

 

فرهنگ رانندگی مردم سوئیس

 

ازدواج‌ کردن در فرهنگ سوئیسی‌ ها

 

ازدواج در فرهنگ سوئیسی می‌تواند بین افراد با ملیت سوئیسی و یا با خارجی‌ها صورت گیرد. تنها مهم است که قبل از هر اقدامی، اجازه رسمی و دولتی را برای ازدواج بگیرید و اطلاعیه ازدواج خود را منتشر کنید تا اگر مانع قانونی برای آن وجود دارد مشخص شود. همچنین لازم است بدانید اگر بیش از سه ماه از صدور اجازه‌نامه ازدواج شما در سوئیس بگذرد، این مجوز باطل خواهد شد.

 

فرهنگ ازدواج سوئیسی‌ها

 

فرهنگ‌ های عجیب در سوئیس

 

دارایی فرهنگی سوئیس بسیار متنوع و غنی است و در میان آن، موارد عجیب‌وغریب هم دیده می‌شود. در اینجا موارد جالب و بعضاً عجیبی از فرهنگ مردم زوریخ و سایر نقاط سوئیس را بخوانید.

  • در سوئیس شما نمی‌توانید فرزندتان را هر طور که می‌خواهید نام‌گذاری کنید. قوانین نام‌گذاری در سوئیس سخت‌گیرانه هستند و تنها از میان لیست تعیین شده توسط دولت می‌توانید نام کودک خود را انتخاب کنید.
  • در سوئیس روز "یکشنبه" مقدس است و علاوه بر تعطیلی رسمی، انجام‌دادن برخی کارها در این روز ممنوع است. تعمیرات خانه، چمن‌زنی و سایر کارهایی که موجب مزاحمت همسایه‌ها شوند از این دسته فعالیت‌های ممنوع در روز یکشنبه هستند.
  • مالکیت یک حیوان خانگی در سوئیس قوانینی دارد. مثلاً دریافت مالیات حیوانات خانگی و داشتن پزشک حیوانات برای افرادی که صاحب یک حیوان خانگی هستند الزامی است.

 

فرهنگ‌ های عجیب سوئیسی ها

 

جذابیت‌ های فرهنگی سوئیس

 

سفر به سوئیس برای آشنایی با فرهنگ این کشور و سبک زندگی مردم در آن ارزشمند و جذاب است. فراموش نکنید با شرکت در تور سوئیس آریاکیاسفر میتوانید با بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، تجربه‌کردن غذاهای محلی و همچنین درک عمیق‌تر از زندگی روزمره مردم و آداب اجتماعی آنها، می‌توانید تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را در این سفر به دست آورید.

دیدگاه ها:

نیما ابراهیمی
۰۷ تیر ۱۴۰۳

سوییس واقعا فرهنگ های جالبی داره

کیانا سپهری
۰۵ خرداد ۱۴۰۳

چقدر مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو