• تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۹ دقیقه

اسپانیا، کشوری در جنوب غربی اروپا، با فرهنگ و تاریخ بی‌نظیر خود یکی از کشورهایی است که هم در گذشته و هم حال حاضر نقش مهمی در جهان دارد. این کشور به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب، آثار تاریخی و طبیعی زیادی را داراست و همچنین به فوتبال، هنرهای زیبا، موسیقی فلامنکو و غذاهای لذیذ معروف است.فرهنگ اسپانیا، تنوع بالایی دارد و با تأثیرات از تاریخ و تمدن‌های متعددی نظیر رومی، عربی و غیره شکل گرفته است. زبان رسمی این کشور اسپانیایی است و به‌عنوان یکی از زبان‌های پرکاربرد در جهان شناخته می‌شود.

این کشور زیبا به دلیل موقعیت جغرافیایی که با دریای مدیترانه دارد، از جمله کشورهایی با تفریحات آبی و آفتابی است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر به مکان‌های جدید از جمله سفر به اسپانیا، کشف آداب و رسوم مردم در آن مناطق است. در این صفحه، قصد داریم به بررسی عناصری از فرهنگ اسپانیا از جمله زبان، هنر، موسیقی، غذاها و آداب‌ورسوم اسپانیا بپردازیم و به خوانندگان کمک کنیم تا بهترین حس و حال از فرهنگ و مردم اسپانیا را تجربه کنند. در ادامه همراه ما باشید.

 

فرهنگ زندگی در اسپانیا

 

مردمان اسپانیا با هویت منحصربه‌فرد و خصوصیات فرهنگی خود، برای بازدیدکنندگان و مسافران بسیار جذاب هستند. آن‌ها به‌عنوان مردمی قابل‌تحسین به‌خاطر فرهنگ مهمان‌نوازی، شوالیه گری، رقص، هنر و زیبایی معروف هستند. عشق به زندگی، مسافرت، هنر و غذا یکی از صفات مشترک مردمان این کشور است. آشنایی با فرهنگ و هنر اسپانیا از طریق تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی، موسیقی، غذاها و رفتارهای مردم در این کشور اتفاق می‌افتد. به‌عبارت‌دیگر، مسیر کشف عمیق‌تر فرهنگ کشور اسپانیا، در زندگی روزمره آنها نهفته است.

اسپانیا دارای تنوع فرهنگی و زبانی زیادی است و هر منطقه دارای ویژگی‌های خاص خود است. اما ارتباط و همبستگی میان مردم یک منطقه با یکدیگر بسیار قوی است و هویت منطقه‌ای درک شده و به آن احترام گذاشته می‌شود. حتی ممکن است فرهنگ غذایی اسپانیا یا آیین و مراسم مذهبی در هر منطقه متفاوت باشد، بااین‌حال همگی از نظر سایر مناطق دیگر مورداحترام واقع می‌شوند.

 

فرهنگ زندگی در اسپانیا

 

تاریخ فرهنگ کشور اسپانیا

 

تاریخ فرهنگ در اسپانیا بسیار طولانی و پیچیده است و نشان می‌دهد فرهنگ اسپانیا تحت‌تأثیر عوامل مختلف قرار گرفته است. در طول قرون، تأثیرات مسیحیت، حکومت‌های مسلمانان، امپراتوری روم، تمدن‌های قدیمی ایرانی و سلتی، و همچنین تجارت با سایر ملت‌ها تأثیر بسیار زیادی بر فرهنگ اسپانیا و تمدن آن گذاشته است. مثلاً فرهنگ بومی اسپانیا قبل از ورود تمدن‌هایی مانند رومیان و مسلمانان، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشت. این فرهنگ بومی شامل زبان، آیین‌های مذهبی، معماری و سبک زندگی سنتی بود که در طول تاریخ با تأثیرات خارجی ترکیب شد.

 

تاریخ فرهنگ کشور اسپانیا

 

فرهنگ غذایی در اسپانیا

 

غذا، بخش مهم و برجسته‌ای از فرهنگ اسپانیایی‌ها را تشکیل می‌دهد. فرهنگ غذا در اسپانیا پر از تنوع، لذت و سنت‌های قدیمی است که شناخت و تجربه آنها شگفت‌زده خواهد کرد. مثلاً حتماً برای شما جالب است بدانید که در اسپانیا غذاخوردن باعجله پسندیده نیست! اسپانیایی‌ها ممکن است یک وعده‌غذایی را حتی تا دو یا سه ساعت برسانند، زیرا آنها از غذاخوردن لذت می‌برند و میل‌کردن غذا با دوستان و خانواده در اسپانیا یک تفریح شیرین به‌حساب می‌آید!

یکی دیگر از نکات جالب فرهنگ غذایی مردم اسپانیا، منع خوردن آب با سوپ است! در اسپانیا به‌خصوص در فرهنگ بومی اسپانیا اگر هنگام خوردن سوپ و سایر غذاهای مایع تشنه شدید، بهتر است به‌جای آب، نوشیدنی دیگری بنوشید تا احتمالاً دچار سوءهاضمه نشوید! فراموش نکنید پیش از خانم میزبان، شروع به غذاخوردن نکنید که نشانه بی‌احترامی تلقی خواهد شد. شرکت در تور اسپانیا این امکان را به شما میدهد تا با فرهنگ غذایی این کشور آشنا شده و مزه لذیذ غذاهای اسپانیایی را بچشید.

 

فرهنگ غذایی

 

آداب معاشرت در فرهنگ اسپانیایی

 

فرهنگ مردم اسپانیا سرشار از نکات جذاب و هیجان‌انگیز است و آداب معاشرت آنها یکی از همین شگفتی‌هاست. در ادامه بعضی از جذابیت‌های آداب معاشرت و دیدار در اسپانیا را مرور می‌کنیم.

  • روبوسی‌کردن با خانم‌ها در فرهنگ‌های اسپانیا در تمامی مناطق آن رایج است و افراد در برخورد با خانم‌ها هنگام احوالپرسی اغلب با آنها روبوسی می‌کنند.
  • در معاشرت‌های رسمی و عمومی، بهتر است از بحث در مورد مسائل سیاسی، مذهبی یا فوتبال پرهیز کنید. به‌جای آن، بهتر است درباره موضوعاتی مانند هنر، موسیقی، غذا و سفر صحبت کنید که خوشایندتر هستند.
  • در فرهنگ اسپانیا افراد دو نام خانوادگی دارند که هر دو مورداحترام بوده و هنگام صدازدن باید به آن توجه کرد. این نام‌های خانوادگی یکی از مادر و دیگری از پدر گرفته می‌شود.

 

آداب معاشرت

 

مُد و فرهنگ لباس پوشیدن در اسپانیا

 

اگر درباره فرهنگ مردم اسپانیا تحقیق کنید، حتماً لباس پوشیدن آنها توجه شما را جلب خواهد کرد. مثلاً پوشیدن صندل هنگام رانندگی ممنوع است؛ اما در مواقع دیگر منع قانونی ندارد. یا حضور در مرکز شهر و مناطقی به جز سواحل، با مایو یا بدون پیراهن ممنوع است و جریمه دارد. همچنین در مناطق مختلف ممکن است قوانین پوشش با هم متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، اگرچه گفته می‌شود مردم اسپانیا در لباس پوشیدن کاملاً آزاد و مختار هستند، اما فرهنگ مردم بارسلون ایجاب می‌کند مردم کدهای خاصی در لباس پوشیدن خود رعایت کنند.

 

فرهنگ لباس پوشیدن

 

فرهنگ گردشگری در اسپانیا

 

اگر برای سفر به اسپانیا چمدان خود را بسته‌اید، قبل از ورود به خاک این کشور بهتر است درباره فرهنگ اسپانیا و قوانین این کشور اطلاعات دقیق داشته باشید. فرهنگ اسپانیا شامل نکاتی است که رعایت آنها حتی برای گردشگران هم ضروری است. در ادامه با بعضی از این قوانین آشنا شوید تا در هنگام لذت بردن از جاذبه های دیدنی بارسلونا یا جاذبه های مادرید دچار مشکل نشوید.

  • برداشتن شن از سواحل اسپانیا ممنوع است! حتی شن‌بازی و درست‌کردن قلعه شنی هم در این سواحل منع قانونی دارد و جریمه سنگینی در پی خواهد داشت.
  • اگرچه اسپانیا کشور شاد و پر جنب‌وجوشی است، اما جالب است بدانید آوازخواندن در خیابان و مکان‌های عمومی در بعضی از شهرها مثل مادرید ممنوع است.
  • در اسپانیا خوابیدن در اتومبیل مجاز نیست! اگر در این کشور ماشین اجاره کرده‌اید مواظب باشید هوس خوابیدن و استراحت در ماشین نکنید تا مجبور به پرداخت جریمه نشوید.
  • در اسپانیا به حیوانات آزاد در خیابان غذا ندهید. این کار بر خلاف قانون است.
  • در شهر مادرید اسپانیا، اسکیت سواری در خیابان‌ها ممنوع است.

 

فرهنگ گردشگری

 

فرهنگ گاو بازی در اسپانیا

 

فرهنگ گاوبازی در اسپانیا شامل یک ماتادور (گاوباز) حرفه ای است که در میدان بازی، با یک گاو به مبارزه می پردازد. گاوبازی یکی از جشن های قديمی جهان و از مشهور ترین و محبوب ترین رسومات اسپانیایی محسوب می شود که در فصل بهار آغاز می شود و تا اواخر پاییز همچنان این مسابقه برگزار می شود. شاید اینکه گاوبازی را یک "فرهنگ" بخوانیم، معنی و مفهوم فرهنگ را زیر سؤال ببرد، اما درهرحال، گاوبازی بخش مهمی از رسوم قدیمی و موروثی اسپانیایی‌ها است! این مراسم هرسال با موسیقی مشهور فلامنکو، لباس‌های رنگارنگ و رقص و هیجان دسته‌جمعی برگزار می‌شود و از سراسر دنیا بازدیدکننده دارد.

در مراسم گاوبازی که از شناخته‌شده‌ترین فرهنگ‌های اسپانیا است، ماتادورها با گاوهای نر مبارزه می‌کنند و در پایان گاوها را از پا درمی‌آورند. این مراسم اگرچه پایان غم‌انگیزی برای دوستداران حیات حیوانات دارد و همواره مورد نقد قرار گرفته است، اما برای بسیاری از اسپانیایی‌ها یک عنصر از تاریخ و فرهنگشان است که روی افکار و احساسات آنها تأثیر می‌گذارد. برای اطلاع بیشتر از تمامی فستیوال های مهیج اسپانیا از جمله فستیوال گاوبازی، بر روی فستیوال های اسپانیا کلیک کنید.

 

فرهنگ گاوبازی

 

فرهنگ رانندگی و حمل‌ و نقل در اسپانیا

 

فرهنگ اسپانیایی‌ها در مورد رانندگی دقیق و سخت‌گیرانه است و قوانین جدی برای رانندگان وضع کرده است. بعضی از مواردی که لازم است قبل از سفر به اسپانیا در این زمینه بدانید در ادامه آمده است.

  • هنگام رانندگی اگر بازو یا یک‌ دست خود را از پنجره ماشین بیرون بگذارید جریمه خواهید شد!
  • در نزدیکی مکان‌های خاص مانند بیمارستان‌ها از گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند در خودرو پرهیز کنید.
  • از سوخت‌گیری و بنزین‌زدن با رادیوی روشن خودداری کنید.
  • از رانندگی با صندل یا کفش‌های مشابه صندل خودداری کنید.

 

فرهنگ حمل و نقل

 

آداب مهمانی رفتن و هدیه‌ دادن در اسپانیا

 

از هر زاویه که به آداب‌ورسوم اسپانیا نگاه کنید، مردم و فرهنگ اسپانیا را دوست‌داشتنی و جذاب خواهید یافت. هدیه‌‌دادن، مهمانی رفتن و جشن‌گرفتن هم در اسپانیا ظرافت‌هایی دارند که توجه به آنها خالی‌ از لطف نیست. اگر میزبانتان بچه دارد حتماً یک هدیه کوچک به‌خصوص برای آن‌ها با خود همراه داشته باشید. هر چند هدیه‌دادن به بچه دوستان در روز تولدشان کار رایجی است؛ اما در فرهنگ و رسوم مردم اسپانیا هدیه‌دادن در روز تولد، در میان بزرگ‌سالان کمتر رایج است و بزرگ‌سالان بیشتر برای تولدشان، دوستان خود را نوشیدنی دعوت می‌کنند.

در فرهنگ اسپانیا بر خلاف سایر کشورها، موقع مهمانی رفتن بردن گل برای میزبان خیلی مرسوم نیست. به‌جای آن، افراد با شکلات یا شیشه شراب به مهمانی می‌روند، همچنین باز کردن هدیه در مقابل هدیه‌دهنده رسم رایجی است که در فرهنگ مردم بارسلونا و سایر بعضی شهرهای دیگر اسپانیا بخشی از قدردانی و احترام به طرف مقابل به‌حساب می‌آید.

 

فرهنگ هدیه دادن

 

آداب جشن‌ گرفتن در اسپانیا

 

در اسپانیا، آداب‌ورسوم مهمانی و جشن‌گرفتن بسته به مناسبت و منطقه‌ای که مراسم در آن برگزار می‌شود متغیر است. آنچه اهمیت دارد این است که اسپانیایی‌ها معمولاً در مهمانی‌ها و جشن‌های خود بسیار شاد و راحت هستند، بنابراین احساس راحتی و شادی خود را در این انواع رویدادها نشان دهید. همچنین جالب است بدانید اگرچه اسپانیایی‌ها بسیار خوش‌مشرب و صمیمی هستند، اما اغلب میهمانی و دیدارهای خود را در جایی خارج از خانه برگزار می‌کنند. مثلاً کافه‌ها و باغ‌ها مکان‌های رایج برای جشن‌گرفتن در اسپانیا هستند.

 

آداب جشن‌ گرفتن در اسپانیا

 

فرهنگ ازدواج در اسپانیا

 

درحالی‌که در میان اغلب ملل، پوشیدن لباس سپید نماد خوشبختی است، در اسپانیا عروس در شب عروسی لباس ابریشمی مشکی به تن می‌کند! این رسم عجیب از گذشته‌های دور از سنت‌های اسپانیایی‌ها بوده و به‌تدریج در حال کم‌رنگ‌شدن است. اما هنوز در بسیاری از مناطق رواج دارد و به آن احترام گذاشته می‌شود.اتفاق عجیب دیگری که ممکن است در یک مراسم ازدواج اسپانیایی شاهد آن باشید، این است که یکی از دوستان داماد کراوات داماد را در پایان مراسم به همراه خود ببرد! این موضوع نشان‌دهنده این است که این فرد به‌زودی قرار است داماد شود و با گرفتن کراوات داماد این موضوع را به‌نوعی اعلام خواهد کرد.

 

فرهنگ ازدواج

 

آداب‌ و رسوم عجیب در اسپانیا

 

انواع آداب‌ورسوم عجیب‌وغریب را ممکن است در سبک زندگی روزمره و کارهای روتین اسپانیایی‌ها مشاهده کنید. اما حیرت‌انگیزترین بخش که شما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد مربوط به جشنواره‌های عجیب اسپانیا است که سالانه عده زیادی از گردشگران خارجی هم برای شرکت در آنها به اسپانیا سفر می‌کنند. مثلاً جشنواره پرتاب گوجه‌فرنگی به‌سوی هم که در آن بیش از یک تن گوجه را در خیابان به سمت هم پرتاب می‌کنند!

بعضی دیگر از آداب‌ورسوم عجیب، اما رایج در اسپانیا را در ادامه بشناسید:

  • یکی از اشتراک‌های فرهنگ ایران و اسپانیا، خواب نیمروزی است. تقریباً تمام اسپانیایی‌ها بر خلاف سایر مردم اروپا چرت بعدازظهر دارند و حتماً زمان کوتاهی را به آن اختصاص می‌دهند.
  • در اسپانیا اگر 13ام ماه با روز سه‌شنبه مصادف شود، اعتقاد بر این است که این تاریخ بد یمن است و کارهای مهم را در این روز انجام نمی‌دهند!
  • حریم شخصی در اسپانیا مانند سایر کشورها جدی و سخت‌گیرانه مرزبندی نمی‌شود. مثلاً ممکن است در مصاحبت با افراد غریبه فاصله اجتماعی رعایت نشود یا لمس شانه و دست بارها صورت بگیرد که این‌ها نشانه صمیمیت و راحتی در اسپانیاست.
  • بانوان در اسپانیا بعد از ازدواج نام فامیلی خود را حفظ می‌کنند و نام همسر را جایگزین آن نخواهند کرد.

 

آداب و رسوم عجیب

 

تجربه‌ های فرهنگی در اسپانیا

 

آداب‌ورسوم اسپانیا ناشی از غنای فرهنگی و تنوع آن در این کشور است. این آداب‌ورسوم، نشان‌دهنده تأثیر تاریخ، هنر، موسیقی و تمدن‌های مختلف در زندگی روزمره مردم اسپانیا است. با وجود بعضی از عادات عجیب و غریب، این آداب‌ورسوم واقعیت‌های فرهنگی و هویت ملی اسپانیا را روشن می‌کنند. همچنین، برخی از معیارها و ارزش‌های جامعه را منعکس می‌کنند و برای محافظت از میراث فرهنگی، جاذبه گردشگری و یادگیری عمیق‌تر درباره فرهنگ اسپانیا اهمیت دارند.

از طریق این مقاله، قصد داریم تا درک بهتری از فرهنگ و مردم فرانسه به خوانندگان ارائه دهیم و برای هر کسی که علاقه‌مند به شناخت و فهم بهتری از این کشور و مردمان آن است، راهنمایی کنیم. اگر شما هم می‌خواهید بخشی از این زیبایی‌ها را از نزدیک ببینید و با تور اسپانیا به این کشور سفر کنید جهت مشاوره با کارشناسان آریاکیاسفر در تماس باشید. کارشناسان ما با سال‌ها تجربه بهترین زمان سفر و مناسب‌ترین شرایط را برایتان فراهم خواهند می‌کنند تا بتوانید اقامتی رویایی را در کشور موردنظرتان داشته باشید. 

دیدگاه ها:

المیرا شریفی
۱۶ تیر ۱۴۰۳

اسپانیا قشنگ ترینه

مهدی عبدللهی
۱۰ خرداد ۱۴۰۳

چقدر فرهنگشون شبیه ماست

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو