• تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۹ دقیقه

راهنمای کامل درباره فرهنگ مردم فرانسه

 

فرهنگ یکی از موارد مهم و جالب است که در زندگی هر جامعه‌ای نقش قابل‌توجهی دارد. هر کشور و قومیت دارای فرهنگی منحصربه‌فرد است که ما را با تاریخ، زبان، هنر، آداب‌ورسوم و تمدن آنان آشنا می‌کند. در این صفحه، قصد داریم تا فرهنگ فرانسوی‌ها را که شامل جذابیت‌های زیادی است، معرفی کنیم. دانستن انواع فرهنگ مردم پاریس یا دیگر شهر‌های این کشور، پیش از سفر به فرانسه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ و تأثیرگذار در اروپا، از لحاظ فرهنگی بسیار غنی و متنوع است. مستعمرات تاریخی، تاریخچه دور و دراز و تأثیراتی که از سوی امپراطوری روم در میانه جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم دریافت کرده است، باعث شده که تاریخ فرهنگ فرانسه از ترکیبی از انواع مختلف تمدن، هنر، آداب‌ورسوم و ارزش‌های مختلف تشکیل شود. برای اینکه بدانید فرهنگ بومی فرانسه تحت‌تأثیر عوامل مختلف چگونه به شکل امروزی خود رسیده است، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

فرهنگ فرانسه چگونه است؟

 

زبان فرانسوی به‌عنوان زبان رسمی کشور فرانسه، یکی از زبان‌های مهم و قدرتمند جهان است و در بیش از 30 کشور به طور رسمی یا غیررسمی صحبت می‌شود. این زبان زیبا و غنی، با دارابودن گونه‌های مختلفی از ادبیات، شعر، نمایشنامه و رمان، همواره از طریق آثار بزرگی مانند اثرهای ویکتور هوگو و ژول ورن، جای خود را در صحنه بین المللی گرفته است.

همان‌طور که زبان و فرهنگ فرانسه از هم جدایی‌ناپذیرند، هنر و معماری فرانسوی نیز در سطح بین‌المللی شناخته شده است. در طول تاریخ، گوناگونی معماری فرانسوی از طراحی شهرهای تاریخی مانند پاریس با برج ایفل و لوور، تا سبک‌های مدرن و هنر معاصر، جذابیتی خاص داشته است.

علاوه بر این‌ها، فرهنگ غذایی فرانسه، آداب‌ورسوم مردم فرانسوی و سنت‌های آنها در سایر جنبه‌های زندگی نیز به‌عنوان عوامل مهم جذابیت کشور فرانسه شناخته می‌شوند. در بخش‌های بعدی، به بررسی عناصری مهم از آداب‌ورسوم مردم فرانسه می‌پردازیم تا با سنت‌ها و مراسم‌های مختلف فرانسوی‌ها آشنا شویم.

 

فرهنگ فرانسه

 

تاریخ فرهنگ در فرانسه

 

تاریخ فرهنگ فرانسه یکی از پربارترین تاریخ‌ها در جهان است. مسیر شکل‌گیری فرهنگ در فرانسه تعداد زیادی از امپراطوری‌های باستانی را تجربه کرده است. اثرات امپراطوری روم، فرهنگ گالیک در قرون‌وسطی، جنگ‌های جهانی و عصر رنسانس بر روی فرهنگ این سرزمین به‌وضوح دیده می‌شود. همچنین دوران سلطنت بوربون نیز، با ایجاد ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور، به توسعه و شکوفایی فرهنگ کمک کرد. این دوره، آثار هنری بزرگی را در زمینه‌هایی مانند نقاشی، ادبیات و معماری به وجود آورد.

به طور خلاصه، فرهنگ مردم فرانسه از دوران باستان تا امروز، شامل مجموعه‌ای از آثار هنری، ادبیات، آرمان‌ها و ارزش‌هایی است که تمدن و ایده‌هایی ژرف را نمایان می‌سازد، و به‌عنوان یکی از غنی‌ترین و الهام‌بخش‌ترین فرهنگ‌ها در جهان، تأثیرگذاری بی‌نظیری در صنعت هنر و ادبیات، فلسفه، معماری، موسیقی و آشپزی داشته است. با خرید تور پاریس می‌توانید از تمامی این جذابیت‌ها بهره ببرید.

 

تاریخ فرهنگ در فرانسه

 

فرهنگ غذا خوردن در فرانسه، بایدها و نبایدها

 

با دارابودن غذاها و دسرهای محلی، مثل بیگ ماک، کروسان و فواگرا، همچنین رستوران‌های معروف و کافه‌هایی که محل مناسبی برای لذت‌بردن از غذاهای فرانسوی لذیذ هستند، فرهنگ غذایی مردم فرانسه جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد. بعضی از آداب غذاخوردن در فرانسه را که اهمیت زیادی دارند در اینجا بخوانید:

  • غذاها در فرانسه با چاقو و چنگال میل می‌شوند و چاقو در دست راست و چنگال در دست چپ نگه داشته می‌شود.
  • در پایان هر وعده برای پاک‌کردن بشقاب، تکه‌ای نان بر سر چنگال زده می‌شود و از آن برای تمام‌کردن باقیمانده غذا استفاده می‌شود.
  • در فرانسه هرگز میوه را با پوست نمی‌خورند و پوست هر میوه را قبل از میل‌کردن، می‌گیرند.
  • نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی با یخ در فرانسه، بی‌احترامی تلقی می‌شود.
  • صحبت‌کردن درباره بیزینس یا مسائل سیاسی حین غذاخوردن در فرانسه پسندیده نیست.
  • اکثر وعده‌های غذا در فرانسه با خوردن تکه‌ای پنیر به پایان می‌رسند.

 

فرهنگ غذاخوردن در فرانسه

 

فرهنگ آداب معاشرت در فرانسه

 

فرهنگ کشور فرانسه درباره آداب معاشرت اتیکت‌های خاص خود را دارد. مثلاً فرانسوی‌ها در مورد افراد غریبه مجاز نیستند آنها را با اسم کوچک صدا بزنند، یا از روبوسی با افرادی که با آنها صمیمی نیستند خودداری می‌کنند. در آداب‌ورسوم فرانسوی‌ها تشکرکردن در برابر تعریف و تمجید کمی ناپسند است و به منزله خودستایی تعبیر می‌شود، بنابراین دقت کنید اگر کسی از شما تمجید کرد آن را با عباراتی فروتنانه پاسخ دهید.

 

آداب معاشرت در فرانسه

 

فرهنگ لباس پوشیدن در فرانسه

 

آداب‌ورسوم مردم فرانسوی در لباس پوشیدن بخش مهمی از فرهنگ آنهاست. فرانسوی‌ها به ‌ظاهر و استایل لباس پوشیدن خود احترام می‌گذارند و از لباس‌های مد روز، ادکلن‌های خوشبو و اکسسوری‌های مناسب استفاده می‌کنند.پوشیدن رنگ‌های روشن به‌خصوص سفید در فصل تابستان، همراه‌داشتن جعبه عینک، شال و دستکش با خود و استفاده از رنگ‌های کلاسیک مشکی، طوسی، قهوه‌ای و نوک‌مدادی از کدهای اصلی در آداب لباس پوشیدن فرانسوی‌هاست.

حتی اگر توانایی خرید لباس‌های لوکس و گران‌قیمت را ندارید، برای هماهنگی با فرهنگ لباس پوشیدن در فرانسه بهتر است این موارد اساسی را رعایت کنید. اگر به دنبال شرکت در فستیوال‌های فرانسه هستید حتما به صفحه مربوط به جشنواره های فرانسه مراجعه کنید تا علاوه بر آشنایی با انواع این فستیوال‌ها، با فرهنگ لباس پوشیدن در هر یک از آن‌ها هم آشنا شوید.

 

فرهنگ لباس پوشیدن در فرانسه

 

فرهنگ گردشگری در فرانسه

 

بازدید از فرانسه برای تجربه فرهنگ و زیبایی‌های آن یک تجربه بی‌نظیر است. در اینجا به برخی از بایدها و نبایدهای گردشگری در فرانسه اشاره خواهیم کرد که اگر قصد سفر به این کشور را دارید، رعایت آنها برای داشتن یک سفر بی‌دردسر لازم است!

نژادپرستی و تبعیض جنسیتی در فرانسه محکوم و ناپسند است. تلاش کنید تا توجه مساوی به تمام افراد داشته باشید و به احترام و عدالت اجتماعی پایبند باشید. اگرچه بسیاری از مردم در شهرهای بزرگ و هتل‌های پاریس زبان انگلیسی را تا حد زیادی بلد هستند، اما سعی کنید تا برخورد و ارتباط با مردم بومی، به زبان فرانسه صورت گیرد.

فرانسوی‌ها روی زبان ملی خود تعصب زیادی دارند.در فرانسه برای تفکیک انواع زباله در معابر و اماکن مختلف جایگاه‌های خاصی تعبیه شده است. اگر زیبایی و بهداشت محیط‌زیست را در هرجای این کشور نادیده بگیرید با جریمه‌های سنگینی خسارت آن را خواهید پرداخت!

به‌طورکلی، فرانسوی‌ها افرادی بسیار مبادی‌آداب هستند و به‌هیچ‌وجه رفتارهای غیرمحترمانه را برنمی‌تابند؛ بنابراین قبل از ورود به هر سایت تاریخی و هنری، آیین‌نامه آن را مطالعه کنید و از خوردن، آشامیدن و هرگونه رفتار غیرمحترمانه در آن خودداری کنید تا گرفتار پیامدهای ناگوار آن نشوید.

 

فرهنگ گردشگری در فرانسه

 

فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در فرانسه

 

در مورد فرهنگ فرانسه در زمینه استفاده از وسایل نقلیه یک چیز جالب وجود دارد! اگر شما صاحب یک حیوان خانگی هستید و به همراه آن وارد مترو یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگری می‌شوید، باید برای حیوان هم بلیت تهیه کنید!

در مورداستفاده از وسایل نقلیه شخصی نیز در کشور فرانسه فرهنگ‌سازی عمیق و جدی انجام شده است و در صورت عدم رعایت قوانین جریمه سنگینی در انتظار شما خواهد بود؛ بنابراین، اگر قصد رانندگی در فرانسه را دارید باید بدانید علاوه بر جریمه مالی رعایت‌نکردن قوانین راهنمایی‌ورانندگی، پرتاب‌کردن زباله از پنجره ماشین به بیرون هم در فرانسه جرم محسوب می‌شود و ممکن است به‌عنوان جریمه دولت شما را مجبور کند مدت‌ها به پاکبانی مشغول شوید!

مورد دیگر صحبت‌کردن با تلفن همراه حین رانندگی‌کردن است؛ این کار ممکن است گواهینامه رانندگی شما را باطل کند و علاوه‌برآن شما را به پرداخت جریمه نقدی سنگین وادارد! به صورت کلی اگر قصد استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا شخصی برای رفتن به جاهای دیدنی پاریس یا هر مکان دیگری را دارید حتما به نکات گفته شده توجه کنید تا گرفتار قانون در این کشور نشوید.

 

فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در فرانسه

 

فرهنگ مهمانی رفتن در فرانسه

 

اگر به مقایسه فرهنگ ایران و فرانسه به‌صورت دقیق و جزئی بپردازید، متوجه یک سری تفاوت‌های اساسی خواهید شد. یکی از آنها مربوط به فرهنگ مهمانی رفتن است. در فرهنگ فرانسوی‌ها هر چیزی جای مشخصی دارد و هرگز امور مختلف با هم درآمیخته نمی‌شوند، به همین دلیل اگر به مهمانی دعوت شدید هرگز درباره بیزینس و سیاست و مسائل اقتصادی و تجاری صحبت نکنید. بر خلاف میهمانی‌های ایرانی که اغلب بحث‌ها در آن به سیاست و اقتصاد کشیده می‌شود، فرانسوی‌ها در مهمانی‌های خود تمایلی به انجام کاری غیر از لذت‌بردن از همنشینی با دوستان و خوردن و نوشیدن ندارند.

 

فرهنگ مهمانی رفتن در فرانسه

 

فرهنگ جشن‌ گرفتن و کادو دادن در فرانسه

 

مردم و فرهنگ فرانسه همیشه و برای همه جذاب و دلچسب بوده‌اند. حقیقت این است که اغلب ما این کشور و مردمانش را متفاوت از سایر ملت‌ها دانسته‌ایم و سبک زندگی آنها را همواره ستودنی یافته‌ایم. یکی از زیباترین و شاید عجیب‌ترین فرهنگ‌های کشور فرانسه، فرهنگ خرید هدیه و گل در این کشور است! شاید بتوان مراکز خرید در پاریس یا دیگر شهرهای فرانسه را از مهم‌ترین مکان‌های این کشور نامید.

خرید گل به‌عنوان هدیه در فرانسه باید روی حساب و کتاب انجام شود. در واقع هر گل در این کشور معنا و مفهوم خاصی دارد و اگر فرهنگ کادو دادن و گل خریدن در فرانسه را ندانید ممکن است با خرید گل اشتباه و به تعداد اشتباه در دردسر بیفتید! 

مثلاً خرید گل‌هایی که معمولاً برای مراسم ختم و مراسم سوگواری استفاده می‌شوند، در موقعیت‌های رمانتیک یا جشن‌ها کار پسندیده‌ای نیست. یا اگر تعداد گل‌هایی که برای ادای احترام، سالگرد، مراسم شادی و قرارهای عاشقانه می‌خرید زوج باشد، نوعی بی‌احترامی به‌حساب می‌آید و به‌دوراز ادب است! درباره فرهنگ مردم فرانسه باید مراقب باشید در تمام موارد به جزئیات دقت داشته باشید.

 

فرهنگ جشن گرفتن در فرانسه

 

فرهنگ ازدواج در فرانسه

 

آداب ازدواج‌کردن در فرانسه ممکن است در مقایسه با دیگر کشورها تفاوت‌هایی داشته باشد. مثلاً فرهنگ مردم فرانسه به این شکل است که در روز عروسی، ابتدا داماد به همراه مادرش وارد می‌شوند و سپس عروس با راهنمایی پدرش به آنها می‌پیوندد. یا بعضی از سنت‌های جالب دیگر که چند مورد از آنها در ادامه آمده است:

در مسیر رفتن به خانه بعد از عروسی، کودکانی با لباس‌های زیبا و شیک تعدادی روبان سفید پیش روی عروس می‌بندند که عروس برای عبور از آنها باید آنها را ببُرد، این کار نمادین از سنت‌های قدیمی عروسی‌های فرانسوی بوده است.همچنین، در فرهنگ بومی فرانسه، بر خلاف سایر کشورها، وجود ساقدوش برای عروس و داماد رایج نبوده و به‌جای آن کودکان زوج را در روز عروسی همراهی می‌کنند.

 

فرهنگ ازدواج در فرانسه

 

فرهنگ‌ های عجیب فرانسه

 

فرانسه یک کشور با تنوع فرهنگی بسیار است. در این کشور در طول تاریخ برخی فرهنگ‌های جالب و عجیب نیز شکل‌گرفته‌اند. در موارد زیر به چند نمونه از فرهنگ‌های عجیب فرانسه اشاره کرده‌ایم که اگرچه برای عده‌ای عجیب‌وغریب است، اما در فرانسه کاملاً رایج و نرمال تلقی می‌شود. چند نمونه از این موارد را در ادامه بخوانید.

  • از نمونه‌های عجیب در فرهنگ و رسوم فرانسه، فرهنگ وقت‌شناسی است. بر خلاف سایر کشورها، اگر در فرانسه دیر سر قرار برسید بی‌ادبی محسوب نمی‌شود و معمولاً تا ۲۰ دقیقه تأخیر مودبانه است!
  • در فرانسه اغلب خانم‌ها با دامن و کفش پاشنه‌بلند دوچرخه‌سواری می‌کنند و این فرهنگ لباس پوشیدن برای توریست‌ها بسیار عجیب به نظر می‌رسد!
  • در فرهنگ بومی کشور فرانسه از قدیم انواع نان‌ها در وعده‌های مختلف روی میز غذا بوده‌اند. فرانسوی‌ها حتی به خردکردن نان یا کروسان در قهوه خود نیز علاقه‌مند هستند که این هم برای گردشگران خارجی حیرت‌انگیز به نظر می‌رسد!
  • در فرهنگ و رسوم فرانسه پنیر همواره جذاب و خواستنی است. جالب است بدانید هرچه پنیر بدبوتر باشد، بیشتر طرف‌دار دارد!

 

فرهنگ‌ های عجیب فرانسه

 

کشف جذابیت‌ های فرهنگی در سفر به فرانسه

 

آشنایی با فرهنگ فرانسه برای هرکس می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد. فرهنگ و هنر فرانسه توأم با ارزش‌های تاریخی خاص خود، یک مقصد برجسته برای مسافران می‌سازد. نگاهی به زبان، غذاها، هنر، موسیقی، مد، تاریخ، تئاتر تا آداب‌ورسوم معاشرت این کشور نشان می‌دهد فرانسه یک ثروت فرهنگی است.تا اینجا با بخشی از تاریخچه فرانسه، عادت‌های مردم و آداب و رسومشان و فرهنگ فرانسه آشنا شدیم.

البته فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای کهن اروپایی با تاریخچه غنی، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.این کشور با تاریخ و تمدن بزرگی است که قدمتی هزاران ساله دارد و دارای ارزش‌ها، اصول و رسومی است که بر فرهنگ مردم تأثیر فراوان گذاشته‌اند. به طور خلاصه، آشنایی با زبان و فرهنگ فرانسه می‌تواند به شما تجربه‌ای منحصربه‌فرد از سبک زندگی فرانسوی را ارائه کند و کمکی موثر پیش از انتخاب تور فرانسه باشد.

دیدگاه ها:

کیان صادقی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چقدر جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو