• تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۸ دقیقه

رمز و راز فستیوال های جذاب چین

 

مردم کشورچین همیشه به فرهنگ غنی خود می‌بالیدند. سنت‌ها و جشن‌های باستانی این کشور از سال‌های گذشته تاکنون برای مردم اهمیت فراوانی داشته است. مردم چین حتی در دنیای مدرن امروز هم سنت‌های خود را با شکوهِ فراوان جشن می‌گیرند.

تاریخ و فرهنگ چین پر از تنوع و زیبایی است و هرکدام از فستیوال‌های چین به نوعی از بزرگترین و مشهورترین جشنواره‌های مردمی در جهان هستند. اغلب این فستیوال‌ها با توجه به تقویم چینی و رویدادهای تاریخی این کشور برگزار می‌شوند و هر سال گردشگران بی‌شماری را از سراسر دنیا به سوی خود می‌خوانند.

در این صفحه قرار است با دیدنی‌ترین فستیوال‌های 2024 چین آشنا شده و آماده یک سفر هیجان‌انگیز برای دیدن سنت‌ها و آیین‌های شگفت‌انگیز این کشور شوید.

 

فستیوال سال نو چینی |  Lunar new year

 

فستیوال‌های چین را با آغاز سال نو شروع می‌کنیم. فستیوال سال نو چینی یا نوروز لونار (Lunar New Year)، به عنوان جشنی مهم و پرطرفدار در فرهنگ چینی محسوب می‌شود. این فستیوال که یکی از بزرگترین و مهم‌ترین رویدادهای سالانه در چین است، همراه با مراسم و آیین‌های خاصی برگزار می‌شود.

سال نو چینی بر اساس تقویم لونار چینی، که طبق حرکت ماه است، تعیین می‌شود و در آخرین روزهای ژانویه و اوایل فوریه آغاز می‌شود و به مدت پانزده روز ادامه دارد. این رویداد شاد و پرشور مقدمه‌ای برای شروع سال نو و فصل بهار است. در این رویداد، خانواده‌ها معمولاً باهم جمع می‌شوند و تلاش می‌کنند که با یکدیگر زمان بگذرانند و از خوراکی‌های سنتی لذت ببرند. هدیه دادن به کودکان، تزیین خانه‌ها و معابر، رقص و نمایش‌های خیابانی، کنسرت‌ها، مهمانی‌ها و روشن کردن شمع و فانوس در خیابان‌ها از جمله آیینی است که در این فستیوال انجام می‌شود و هیجان آن را چندبرابر می‌کند.

فستیوال لونار چین، با شادی، اتحاد و همبستگی مردم چین، جشنی بزرگ برای اغاز سال نو و بهار است و برای مردم چین نمادی از امید، خوشبختی، سلامتی و رونق است.

زمان برگزاری: اواخر ژانویه و اول فوریه

مکان برگزاری: تمام شهرهای چین

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت جشن سال نو چینی مراجعه کنید.

 

سال نو چینی

 

فستیوال فانوس | The Lantern Festival

 

در میان فستیوال‌های 2023 چین، یکی از پرتماشاگرترین آن‌ها فستیوال فانوس بود. این رویداد از مهم‌ترین و جذاب‌ترین رویدادهای فرهنگی در چین است که با جشن‌ها و تفریحاتی متنوع و هیجان‌انگیز در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود.

اهمیت و جذابیت فستیوال فانوس به تنوع فانوس‌های خلاق و هنری است که در این رویداد نمایش داده می‌شود. فانوس‌ها در اشکال مختلفی از جمله حیوانات، اشکال الهام گرفته از طبیعت، کاراکترهای افسانه‌ای و سایر طرح‌ها ساخته شده‌اند و طراحی آنها طی سالیان برگزاری این رویداد به یک هنر تبدیل شده است که تکنیک‌های مختلفی از جمله برشکاری بر روی کاغذ، چوب، طلق، پارچه‌های شفاف و مواد رنگی را شامل می‌شود.

ممکن است در بسیاری از فستیوال های پکن یا سایر شهرهای چین، فانوس به عنوان اِلِمانی زیبا وجود داشته باشد، اما در این فستیوال، بیش از هزاران هزار فانوس روشن می‌شوند و در معابر، پارک‌ها، معابد و میدان‌ها نصب می‌شوند تا جلوه‌ای حیرت‌آور به شهر ببخشند.

فستیوال فانوس چین همچنین شامل فعالیت‌های فرهنگی و سنتی دیگری است که مهمترین آنها اجرای تئاتر‌های محلی و رقص‌های سنتی توسط مردان و زنان است. این فستیوال، فرصتی برای تحویل دادن تمام احساسات شادی، خوشبختی و امید به آینده است و به عنوان یکی از عناصر مهم در میراث فرهنگی چین شناخته می‌شود.

زمان برگزاری: روز 15 ام اولین ماه از سال نو چینی

مکان برگزاری: سراسر چین

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت فستیوال فانوس مراجعه کنید.

 

فانوس

 

فستیوال قایق اژدها | Dragon Boat Festival

 

بی شک فستیوال قایق اژدها یکی از مهم‌ترین و پر مخاطب‌ترین فستیوال‌های 2024 پکن خواهد بود که همانند سال‌های گذشته عده زیادی از تمام دنیا برای تماشای آن به پکن خواهند آمد.فستیوال قایق اژدها هر ساله در پنجمین روز از پنجمین ماه تقویم لونار برگزار می‌شود و به مدت پنج روز ادامه می‌یابد. این رویداد جشنی پرشور و هیجان‌انگیز است که با شرکت گسترده مردم و تعداد زیادی قایق اژها برگزار می‌شود.

قایق اژدها، نوعی قایق با شکل و طرح مخصوص است که با استفاده از چوب ساخته شده و با سایر لوازم تزیینی رنگی طراحی و تزیین می‌شوند. طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی بر روی قایق‌ها نصب می‌شوند که آرمان‌ها و الگوهای مرتبط با اژها، پادشاهی و شجاعت درون‌مایه اصلی آنها هستند. مردم در این رویداد با لباس‌های سنتی و قرمز رنگ، بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. عمده‌ترین فعالیت‌های این فستیوال شامل نمایش‌های هنری محلی، مسابقه و رنگارنگی شب و آتش بازی‌های کوچک و بزرگ است.

این مراسم یکی از فستیوال‌‌های پکن است که با جذب گردشگران زیاد همراه است و برای بازدیدکنندگان خارجی تجارب شیرینی رقم می‌زند.

زمان برگزاری: روز 5 از ماه 5 تقویم چینی

مکان برگزاری: پکن

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت قایق اژدها مراجعه کنید.

 

قایق اژدها

 

فستیوال نیمه پاییز پکن | Mid-Autumn Festival

 

اگر در فستیوال‌های 2024 پکن به دنبال یک گزینه متفاوت و جذاب هستید، فستیوال نیمه پاییز که با نام "فستیوال ماه" یا "فستیوال ژونگ کیو" نیز شناخته می‌شود، می‌تواند گزینه دلخواه شما باشد.

این رویداد سنتی مهم در پانزدهمین روز از هشتمین ماه قمری چینی برگزار می‌شود و برای چینی‌ها اهمیت فرهنگی و تاریخی زیادی دارد. از ویژگی‌های این رویداد، نزدیکی آن با فصل برداشت است که آن را به مراسمی برای شکرگزاری از محصولات و نعمت‌های ارزشمند نیز تبدیل می‌کند.

وجه تسمیه این فستیوال کامل بودن ماه در زمان برگزاری آن است. در طول شب جشنواره، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا از ماه کامل که نمادی از اتحاد و کامل بودن است، قدردانی کنند. اعتقاد چینی‌ها به خصوص جمعیت مسن این کشور بر این است که ماه در این زمان از سال در روشن‌ترین و گردترین حالت خود قرار دارد و مردم به نشانه قدردانی و احترام، در زیر نور این ماه کامل به شکرگزاری و قدردانی می‌پردازند.

یکی دیگر از فعالیت های محبوب در طول جشنواره نیمه پاییز، حمل فانوس است. کودکان و بزرگسالان شب‌ها در خیابان‌ها رژه می‌روند و فانوس‌های رنگارنگ با اشکال و اندازه‌های مختلف در دست حمل می‌کنند. برخی از فانوس‌ها به شکل حیوانات،گل‌ها یا موجودات افسانه‌ای هستند و فضای سحرآمیزی ایجاد می‌کنند.

زمان برگزاری: اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر

مکان برگزاری: پکن و هنگ کنگ

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت نیمه پاییز پکن مراجعه کنید.

 

نیمه پاییز پکن

 

فستیوال ماراتن دیوار چین | China Great Wall Marathon

 

در سال گذشته عده زیادی از ورزشکاران و علاقمندان به ورزش و هیجان از سراسر جهان برای شرکت در یکی از فستیوال های 2023 چین به این کشور سفر کردند. فستیوال ماراتن دیوار بزرگ چین یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی و گردشگری در چین است. که سالیانه در نزدیکی یکی از عجایب جهان، برگزار می‌شود. علاوه بر چشم‌اندازهای خیره‌کننده، این مراسم فرصتی برای اکتشاف تاریخ و فرهنگ چین است.

مسیر این ماراتن اغلب از بخش‌های زیبا و تاریخی دیوار چین عبور می‌کند و به ورزشکاران فرصت می‌دهد تا از چشم‌اندازهای بی‌نظیر دیوار و مناظر طبیعی اطراف لذت ببرند. این رویداد از ایستگاه‌هایی به قدمت چند صد سال می‌گذرد و شرکت کنندگان را با بخش‌های مختلف دیوار، برج‌ها، قلعه‌ها و معابر تاریخی آشنا می‌کند. بنابراین با شرکت در ماراتن دیوار چین، ورزشکاران و گردشگران فرصتی برای تجربه لمس یکی از بزرگترین میراث‌های جهان دارند.

زمان برگزاری: 11 ماه می

مکان برگزاری:  جاده هوانگیا، دیوار چین

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ماراتن دیوار چین مراجعه کنید.

 

ماراتن دیوار چین

 

فستیوال گل‌ های داوودی | Beijing Chrysanthemum Festival

 

جشنواره گل‌های داوودی پکن یک رویداد پراحساس و رنگارنگ است که هر ساله در فصل پاییز برگزار می‌شود. جالب است بدانید گل داوودی در فرهنگ چین نماد زیبایی، هنر و پاکی است و چینی‌ها آن را با طول عمر و ثروت و تمام صفات خوب مرتبط می‌دانند.

در فستیوال 2023 پکن بیش از صدها گونه از گل‌های داوودی با رنگ‌های زنده، اشکال پیچیده و گلبرگ‌های ظریف به نمایش گذاشته شد و بازدیدکنندگانی که از راه‌های دور و نزدیک برای تحسین این طبیعت نفس‌گیر آمده بودند را بسیار تحت تاثیر قرار داد.

در طول این جشنواره، سراسر شهر پکن با گل‌های داوودی آراسته شده و چشم انداز حیرت‌انگیزی خلق می‌شود و در کنار آن اجرای موسیقی سنتی و رقص، نمایشگاه‌های هنری و نمایش‌های فرهنگی نیز برای سرگرمی بیشتر بازدیدکنندگان برگزار می‌شود.

زمان برگزاری: نیمه پاییز

مکان برگزاری: پکن

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت گل های داوودی مراجعه کنید.

 

گل های داوودی پکن

 

فستیوال برگ سرخ پکن | Red Leaf Festival

 

جشنواره برگ سرخ در فراگرانت هیل، رویدادی سالانه است که در پکن چین برگزار می‌شود و شکوه رنگ‌های پر تب و تاب طبیعت فصل پاییز را جشن می‌گیرد. تپه فراگرانت که به خاطر برگ‌های افرای قرمز و خیره کننده‌اش معروف است، در طول این جشنواره به یک مقصد زیبا برای گردشگران عاشق پاییز تبدیل می‌شود.

تزیینات مختلف از جمله فانوس‌های قرمزرنگ که مسیر پارک‌ها و پیاده‌روی تپه را به منظره‌ای مست‌کننده تبدیل می‌کنند و سایر برنامه‌هایی که در حاشیه فستیوال برگزار می‌شوند مانند مراسم موسیقی و رقص و آواز، نمایشگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌های غذای سنتی چینی همگی به مراسم روح و تازگی تازه می‌بخشند. در غرفه‌های خوراک و نوشیدنی این فستیوال می‌توانید انواع دمنوش‌های گیاهی چینی و خوراکی‌های محبوبی مثل سیب‌زمینی شیرین و شاه بلوط را تست کنید و یک تجربه جذاب برای خود رقم بزنید.

در حاشیه فستیوال‌های 2023 پکن که یکی از مهمترین آن‌ها همین فستیوال برگ سرخ بود، نه تنها زیبایی طبیعت به نمایش گذاشته ‌شد بلکه از آن به عنوان بستری برای ارتقای آگاهی زیست محیطی نیز استفاده می‌شد. مثلا برگزاری کارگاه‌های عمومی برای آموزش بازدیدکنندگان در مورد اهمیت حفظ محیط طبیعی و ترویج روش‌های پایدار سازماندهی شده یکی از این برنامه‌ها بود.

زمان برگزاری: اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر

مکان برگزاری: پکن، تپه فرگرانت

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت برگ سرخ پکن مراجعه کنید.

 

برگ سرخ پکن

 

نقشه راه برای شرکت در فستیوال های چین

 

در این راهنمای شرکت در فستیوال‌های چین، با مشهورترین فستیوال‌های این کشور آشنا شدید.فستیوال ‌های چین بهترین فرصت برای تجربه جادوی یک فرهنگ غنی و رنگارنگ را فراهم می‌کنند. این فستیوال‌ها به شما اجازه می‌دهند در فضایی پر از جذابیت‌های طبیعی، هنر، غذا و سنت‌های محلی غرق شوید. پیشنهاد می‌دهیم برای تست غذای چینی در این فستیوال‌ها از قبل با آن‌ها آشنایی داشته باشید. 

بازدید از فستیوال‌های چین تجربه‌ای پرانرژی و الهام بخش خواهد بود و شما را بیشتر در معرض شگفتی‌های فرهنگی و طبیعی جهان قرار خواهد داد. برای برنامه‌ریزی یک سفر خاطره‌انگیز به چین، یکی از فستیوال‌های این سرزمین رویایی را انتخاب کنید و تور خود را همزمان با تاریخ برگزاری آن رزرو کنید.

 

دیدگاه ها:

sadegh rezazadeh
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تور چین نمیزارید برای تابستون؟

آناهیتا قربانی
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

هرچی از قشنگی های چین بگم واقعا کمه برعکس غذاهاشو اصلا دوست ندارم

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو