• تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ژاپنی‌ ها و عشق بی‌ پایان به فستیوال‌ های سنتی

 

فستیوال‌های ژاپن به عنوان یکی از سرمایه‌های فرهنگی این کشور، جذابیت ویژه‌ای دارند. ژاپن با تاریخ و فرهنگی بسیار غنی، هر ساله بیش از ده‌ها فستیوال برگزار می‌کند که هر کدام بخشی از میراث گذشته و تاریخ ژاپنی‌ها هستند و تاثیرات عمیقی در جامعه و زندگی روزمره آنها دارند. این سرزمین زیبا و جادویی برای بسیاری از ما یادآور معماری‌های منحصر‌به‌فرد، شهرهای مدرن، کیمونوهای رنگارنگ، غذاهای خاص، مردمان سخت کوش و مودب، طبیعت شگفت‌انگیز و البته فرهنگ متمایز است. فرهنگ باشکوه و با اصالتی که پس از سالیان دراز همچنان به آداب و رسوم و سنت‌های خود پابرجا باقی مانده و تلفیق زیبایی از سنت و مدرنیته را به وجود آورده است. فرهنگ مردمان ژاپن با جشن‌های سنتی این کشور آمیخته است، به طوری که در هر فصلی که به این کشور سفر کنید و قدم بر سرزمین خورشید تابان بگذارید، فستیوالی خاص توجه شما را به خود جلب می‌کند.

در فستیوال های ژاپن، شما با مشاهده عناصر فرهنگی متنوعی مانند رقص، موسیقی، عروسک های نمادین، آتش‌بازی و اسطوره‌های محلی آشنا خواهید شد. هر شهر و منطقه از فستیو‌ال‌های متنوع خاص خود برخوردار است که آشنایی با آنها انگیزه برای سفر به ژاپن را قوی‌تر می‌کند. در ادامه با تعدادی از جذابترین فستیوال‌های 2024 ژاپن آشنا شوید و برای یک سفر شگفت‌انگیز به این کشور مصمم‌تر شوید.

 

فستیوال برف ساپورو | Sapporo Festival

 

فستیوال Sapporo یکی از معروف‌ترین فستیوال های ژاپن، ساپورو است که هر ساله در شهر ساپورو در هوکایدو برگزار می‌شود. این فستیوال، یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین رویدادهای زمستانی در جهان محسوب می‌شود و هزاران گردشگر را به ساپورو جذب می‌کند.

فستیوال Sapporo، در سال 1950 برای برپایی شادی از بارش برف تاسیس شد و تمرکز آن، ایجاد آثار هنری زمستانی بزرگ و جذاب در شهر بود. مدت زمان این فستیوال بر اساس شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند و معمولاً حدود یک هفته بین ماه‌های ژانویه و فوریه به طول می‌انجامد. برای کسانی که قصد سفر به ژاپن را دارند هم‌زمانی با فستیوال برف ساپورو زمان مناسبی است تا علاوه بر لذت بردن از جاذبه‌های دیدنی ژاپن فرصت بهره‌مندی از این جشنواره هم داشته باشند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فستیوال Sapporo، ساخت برج‌های یخی بزرگ است که در پارک اودوریو به نمایش گذاشته می‌شوند. این برج‌ها با استفاده از برف و یخ ساخته می‌شوند و بازدیدکنندگان می‌توانند وارد آنها شوند و از زیبایی و هنر به کار رفته در آنها لذت ببرند. مسابقات برف‌بازی، نمایشگاه نور و آتش، غرفه‌های غذا و خوراکی‌های زمستانی نیز در طول مدت جشنواره برف ساپورو برپا می‌شوند که به جذابیت آن می‌افزایند. در میان فستیوال‌های 2023 ژاپن، فستیوال ساپورو یکی از پربازدیدترین آنها بود که از سراسر دنیا مردم زیادی برای حضور در آن به ژاپن سفر کرده بودند.

زمان برگزاری: هفته اول فوریه

مکان برگزاری: منطقه ساپورو در هوکایدو ژاپن

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت برف ساپورو مراجعه کنید.

 

برف ساپورو

 

فستیوال هانامی Hanami | Hanami Festival

 

فستیوال هانامی (Hanami) یا جشن گرفتن گل ساکورا، یکی از مهمترین و محبوب‌ترین فستیوال‌های ژاپن است. این فستیوال به مناسبت بازگشت بهار و شکوفه گرفتن درختان گل ساکورا (گیلاس ژاپنی) برگزار می‌شود. گل ساکورا نمادی از زیبایی و اجتماع ژاپن است و برای ژاپنی‌ها بسیار ارزشمند است.در فصل بهار سراسر طبیعت ژاپن را شکوفه‌های گیلاس فرا می‌گیرند و این صحنه به لوکیشن اصلی یکی از بزرگترین فستیوال‌های ژاپن تبدیل می‌شود. در این فستیوال، مردم برای تماشای زیبایی گل ساکورا یا همان شکوفه گیلاس به پارک‌ها و باغ‌ها می‌روند. آنها زیر درختان جمع می‌شوند، و در این فضای روح‌بخش به رقص و شادی می‌پردازند.  

در فستیوال Hanami، شما می‌توانید از زیبایی طبیعت غرق در گل ژاپن لذت ببرید و در بستر آن با دوستان و خانواده خود اوقات خوشی را سپری کنید.  درختان گل ساکورا در این فصل چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و بازدیدکنندگان را به آرامش و شادابی نزدیک می‌کند. این فستیوال که فرصتی فوق‌العاده برای ثبت تصاویر زیبا و ساخت خاطرات شگفت‌انگیز است، در سراسر ژاپن جریان دارد اما همه آن را به عنوان یکی از فستیوال‌های توکیو می‌شناسند چرا که در این شهر، با شکوهی هرچه تمام‌تر و خیل جمعیتی به مراتب بیشتر رخ می‌دهد.

فستیوال هانامی همچنین فرصت مناسبی است تا از غذاهای محلی ژاپنی و نوشیدنی‌های محلی توکیو لذت ببرید. در مسیر درختان گل ساکورا که هرکدام به زیباترین شکل آذین‌بندی شده‌اند، غرفه‌های غذا و نوشیدنی هم دیده می‌شود که فضا را برای برپایی یک پیک نیک خانوادگی هم مساعد کرده‌اند. اگر به دبنال بهترین زمان سفر به ژاپن هستید، برای شرکت در هانامی، یکی از بزرگترین فستیوال های 2024 توکیو درنگ نکنید و از بهار اعجاب‌انگیز ژاپن لذت ببرید.

زمان برگزاری: اواخر آپریل تا نیمه ماه می

مکان برگزاری: سراسر ژاپن

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت گل ساکورا مراجعه کنید.

 

گل ساکورا

 

فستیوال آتش بازی اومیزوتوری | Omizutori  Fire Festival

 

اگر بخواهیم سنگین‌ترین فستیوال‌های ژاپن را معرفی کنیم، اومیزوتوری در صدر لیست قرار خواهد گرفت. این رویداد هر سال در یک بازه دوهفته‌ای در معبد توداجی برگزار می‌شود و تا کنون قدمت آن به یک قرن رسیده است. فلسفه برگزاری این مراسم توزیع آب مقدس چشمه‌های معبد توداجی به شرکت‌کنندگان است که بوداییان معتقدند آنها را از گناه طهارت داده و پاک می‌سازد.

جشنواره Omizutori با مجموعه‌ای از مراسم و آیین‌های مذهبی همراه است. یکی از مراسم مهم این جشنواره نمایش توکایو می‌باشد که در شب‌های سرد زمستان برگزار می‌شود. در این نمایش، مردم به ارتفاعات معبد صعود می‌کنند و شعله‌های آتش را برای تطهیر روح خود تماشا می‌کنند. این مراسم استثنایی نشان دهنده بخشی از اعتقادات و تاریخچه بزرگ توداجی است.

Omizutori همچنین شامل مراسم آتش‌بازی است که در آخرین شب فستیوال برگزار می‌شود. این آتش‌بازی‌ها نمادی از تماشای نعمت خداوند و ابراز خرسندی برای فرا رسیدن فصل بهار محسوب می‌شود.فستیوال Omizutori را می‌توان یک تجربه فرهنگی و مذهبی منحصربه‌فرد در ژاپن دانست که با شرکت در آن، با زیبایی شگفت‌انگیز آیین‌های بودایی در منظره ارزشمند و تاریخی نارا آشنا خواهید شد.

زمان برگزاری: دو هفته اول مارچ

مکان برگزاری: شهر نارا ژاپن

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت اومیزوتوری مراجعه کنید.

 

اومیزوتوری

 

فستیوال میتاما | Mitama Matsuri

 

یکی از بزرگترین فستیوال های توکیو که برای ژاپنی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، فستیوال میتاما است. اگرچه این فستیوال در معبد برگزار می‌شود و تم اصلی آن یادبود قدیسان معبد است، اما سراسر مراسم با جشن و موسیقی و رقص همراه است و هزاران بومی و گردشگر برای بازدید از آن به توکیو می‌آیند. جشنواره Mitama Matsuri شامل مراسم‌های مذهبی و فرهنگی مختلفی است که در طی چهار روز برگزار می‌شود. یکی از مراسم مهم این فستیوال، نمایشگاه فانوس یا Chochin Matsuri است که بیش از 30 هزار فانوس رنگارنگ و زیبا بر روی آرامگاه‌ها قرار داده می‌شود. این فانوس‌ها نمادی از روحانیت و نور معنوی هستند و به منظور استقبال از ارواح خداوند روشن می‌شوند.

Mitama Matsuri همچنین شامل رقص‌ها، کنسرت‌ها، نمایش‌های هنری و معرفی تاریخچه و فرهنگ ژاپن است و فرصتی مناسب برای بازدیدکنندگان است تا از موسیقی و رقص، فروشگاه ها و غذاهای محلی لذت ببرند و با مردم محلی در توکیو معاشرت کنند. همچنین هر شب در طول فستیوال، آتش بازی‌ها و نورافشانی‌های جذاب به سرگرمی‌های مراسم می‌افزایند.

در میان فستیوال های 2023 ژاپن، میتاما یک فستیوال فراگیر و مبهوت کننده بود که علاوه بر تجربه مذهبی و روحانی، به بازدیدکنندگان بی شمار خود فرصتی مناسب داد تا با فرهنگ و هنر ژاپنی آشنا شوند. این فستیوال ارزش یک بار مشاهده را دارد و برای علاقه‌مندان به موسیقی، هنر، سنت‌ها و غذاهای محلی ژاپنی بهترین مقصد است.

زمان برگزاری: 12 تا 16 جولای

مکان برگزاری: معبد یاسوکونی توکیو

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت میتاما مراجعه کنید.

 

میتاما

 

فستیوال تنجین | Tenjin Matsuri

 

اگر در سال جدید میلادی برنامه‌ای برای سفر به ژاپن دارید، بهتر است تور ژاپن را رزرو کرده و تاریخ سفر خود را با یکی از فستیوال‌های 2024 ژاپن تنظیم کنید. مثلا فستیوال معبد تنجین یکی از رویدادهایی است که خاطرات فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. این جشن بزرگ در معبد تنجین (معبد خدای محلی ژاپنی) برای تجدید نظر در سبک و رویه زندگی به شمار می‌رود و هر سال، هزاران نفر از سراسر کشور و جهان به اوساکا می‌آیند تا در این فستیوال اسطوره‌ای شرکت کنند. Tenjin Matsuri، به خاطر رویدادهای آبی جذاب و قایق‌رانی در آبهای ژاپن شناخته می‌شود. جشن‌های آبی این فستیوال شامل قایق‌رانی با قایق‌های سنتی ژاپنی در امتداد آبهای اطراف اوساکا منتهی به پل رودخانه، خوردن غذاهای محلی در قایق و اجرای نمایش است.

به طور خلاصه، تنجین را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین و متنوع‌ترین فستیوال های ژاپن در نظر گرفت که با ترکیب منحصر به فردی از رویدادهای آبی، مذهبی و فرهنگی، مردم را به منظومه گسترده‌ای از احساسات برده و تجربه فرهنگ و زندگی اوساکا را به آنان ارائه می‌دهد. اگر شما به دنبال تجربه ارتباط نزدیک با سنت و فرهنگ عمیق ژاپن یا تماشای جاهای دیدنی اوسکا در زیباترین حالت خود هستید، Tenjin Matsuri بهترین مقصد برای شماست.

زمان برگزاری: 24 و 25 جولای

مکان برگزاری: شهر اوساکا ژاپن

 

تنجین

 

فستیوال فانوس | Nebuta Matsuri

 

یکی از فستیوال‌های 2024 ژاپن که در تابستان برگزار خواهد شد، جشنواره فانوس است. در این جشنواره فانوس‌هایی غول‌پیکر به شکل انسان و شخصیت‌های معروف و اسطوره‌ای درست می‌شوند و در سراسر شهر به رژه درمی‌آیند. فانوس‌هایی به شکل شخصیت‌های مشهور، اژدها، پرندگان و اشکال گوناگون دیگر که هنگام رژه آنها در شهر مردم و گروه‌های بزرگ موسیقی در اطراف آنها به رقص و شادی می‌پردازند.

بازارهای محلی نیز در حاشیه این فستیوال برپا می‌شوند و فرصت خوبی برای گردشگران فراهم می‌کنند تا با فرهنگ ژاپن بیشتر آشنا شوند و سوغات سفر ژاپن خود را از آن‌ها خریداری کنند.

زمان برگزاری: 2 تا 7 آگوست

مکان برگزاری: شهر آئوموره منطقه توهوکو

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت جشن فانوس مراجعه کنید.

 

فانوس

 

فستیوال کعبد کاندا | Kanda Matsuri

 

در فهرست فستیوال‌های توکیو، فستیوال کاندا از قدمت بالایی برخوردار است و هر سال در زمره محبوب‌ترین مراسم‌های مذهبی با تعداد بازدیدکننده فراوان از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. این فستیوال به منظور قدردانی از خدای سامورایی و معبد کاندا برگزار می‌شود و نوعی ادای احترام و سپاس به تاریخ و فرهنگ ژاپن است. رویدادهای متنوع، از جمله مراسمات مذهبی و فرهنگی، رقص ها، موسیقی و کنسرت‌ها این جشنواره را به شلوغ‌ترین فستیوال توکیو تبدیل می‌کنند.  

 Kanda Matsuri جزو پرشورترین فستیوال‌های 2024 توکیو است که علاوه بر عبادت و قدردانی از خدایان محلی، به بازدیدکنندگان فرصتی عالی برای شناخت تمدن و فرهنگ قدیمی ژاپن داد. این فستیوال معمولا در مجاورت جاهای دیدنی توکیو برگزار می‌شود.

زمان برگزاری: نیمه ماه می

مکان برگزاری: توکیو

برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت کعبد کاندا مراجعه کنید.

 

کعبد کاندا

 

فستیوال‌ های ژاپن: تجربه‌ های فراموش‌ نشدنی در سرزمین خزانه‌ دار تاریخ و فرهنگ

 

شما در هر کجای ژاپن که باشید محال است که به یکی از فستیوال ها یا جشن‌های محلی این کشور برنخورید. مردم این کشور هر بهانه کوچک را به جشنی بزرگ تبدیل می‌کنند. در این مطلب با چند نمونه از معروفترین جشنواره‌های ژاپن آشنا شدیم.

اگر شما نیز به آشنایی با فرهنگ، آداب و سنت‌های ژاپن علاقه‌مند هستید و برای تماشای زیبایی‌ها و دیدنی‌های ژاپن و فستیوال‌های رنگارنگ و جذاب آن لحظه‌شماری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تور نوروزی ژاپن آریاکیاسفر را از دست ندهید. تجربه سفر به ژاپن بدون شک تجربه‌ایی بی‌نظیر برای تجدید نظر درباره مفهوم زیبایی و شگفتی در طبیعت است. اگر قصد سفر به ژاپن را دارید، توصیه ما این است تور ژاپن را برای شرکت در یکی از بزرگترین فستیوال‌های 2024 ژاپن رزرو کنید و از لمس فرهنگ غنی و تاریخ پربار این کشور خاطراتی فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید.

دیدگاه ها:

نیما ابراهیمی
۰۷ تیر ۱۴۰۳

چقدر جالبه

شیما محمدی
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

ژاپن واقعا بی نظیره

السا
۰۷ فروردین ۱۴۰۳

من یبار با شما به ژاپن سفر کردم و میتونم بگم بی نظیر بودین از همه لحاظ!

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو