• تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چینی‌ها به خوردن غذاهای عجیب‌وغریب شهرت دارند و از غیرمتعارف‌ترین مواد اولیه غذاهای متنوعی درست می‌کنند. اما آشپزی چینی تاریخچه‌ای دور و دراز دارد و شامل غذاها، روش‌ها و مواد اولیه سنتی بی‌شماری است که هر فرد علاقه‌مند به غذا و آشپزی را به وجد می‌آورد. اگر قصد سفر به چین را دارید و دوست دارید با معروف‌ترین غذاهای چینی آشنا شوید و رمز و راز مزه‌های لذیذ چینی را کشف کنید تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

 

آشپزی به سبک چینی

 

به نظر شما چه چیزی در مورد غذاهای چینی تا این حد خاص است که باعث شده همه به منوی غذای چینی جور دیگری نگاه کنند؟ آشپزی چینی به‌خاطر استفاده‌کردن از موجودات دریایی و سبزیجات به مقدار اغراق‌ آمیز قابل‌ توجه است. همچنین چینی‌ها غذای سرخ‌شدنی را زیاد دوست ندارند و از روغن بسیار کم برای طبخ غذاها استفاده می‌کنند. تنوع بالای سس‌ها، رعایت نکات مربوط به‌ سلامتی در طبخ غذا و استفاده حداقل از نان برای سرو غذا از جمله ویژگی‌های متفاوت دیگری است که توجه تمام دنیا را به سمت غذای چینی متمرکز کرده است.

 

آشپزی به سبک چینی

 

در ادامه قبل از معرفی لذیذترین غذاهای کشور چین، بعضی نکات جالبی که باعث منحصربه‌فرد شدن غذاهای چینی شده‌اند را به شما خواهیم گفت و شما را با سنت و فرهنگ چینی‌ها برای آشپزی و غذاخوردن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

غذاهای چینی نمادین هستند

 

جالب است بدانید در کشور چین نمادهای خاصی به همراه بعضی غذاها در ظرف دیده می‌شوند. شکل غذا، تاریخ، تلفظ و بعضی افسانه‌ها در بسیاری از موارد نحوه سرو غذاهای چینی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حتی به دلیل باورهای خرافی بعضی از غذاها در رویدادهای مهم و مراسم‌های رسمی سرو نمی‌شوند و از خوردن آنها در جشن‌ها نیز اجتناب می‌شود.

 

نحوه ارائه غذا در چین مهم است

 

چینی‌ها معتقدند اولین لقمه با چشم گرفته می‌شود و به همین دلیل است که همیشه اصول زیبایی‌شناسی را در ارائه غذا رعایت می‌کنند و از الگوهای پیچیده و خاصی برای طراحی و تزیین غذا استفاده می‌کنند. بشقاب غذای چینی با تمام بشقاب‌هایی که در فرهنگ‌های دیگر دیده‌اید فرق می‌کند!

 

آشپزی به سبک چینی

 

در آشپزی به سبک چینی دور ریز وجود ندارد

 

غذا در چین به‌ صورت کامل سرو می‌شود. مثلاً در فرهنگ اروپا ماهی به‌ صورت فیله سرو می‌شود و کسی انتظار ندارد بعد از سفارش ماهی در رستوران یک ماهی کامل همراه سر و دُم در بشقاب تحویل بگیرد، اما در چین ماهی به طور کامل با استخوان‌ها و سر آن در بشقاب ارائه می‌شود.

 

طیف وسیعی از طعم‌ ها در غذای چینی وجود دارد

 

آشپزی چینی از تمام پنج طعم اصلی موجود استفاده می‌کند و هر کدام را بر اساس طب سنتی چین به‌ اندازه مشخص با دیگری ترکیب می‌کند. طعم‌های شور، اسپایسی، تندوتیز، ترش‌وشیرین در غذاهای کشور چین به‌ خوبی احساس می‌شوند. این نوع طعم ها در کشورهای آسیایی زیاد یافت می‌شود. اگر به دنبال تجاربی مشابه هستید تور ژاپن نیز به شما پیشناد می‌شود.

 

سبک‌ های متنوع غذا چینی حیرت‌ انگیزند!

 

در چین سبک‌های متنوعی از آشپزی وجود دارند و شما هیچ‌وقت یک غذا را دو بار و به شکل یکسان دریافت نمی‌کنید. چین ۳۴ استان دارد و هرکدام سنت‌ها و روش‌های آشپزی خود را دارند. بخارپز کردن، سرخ‌کردن، سرو با سس سویا، ترکیب ترش و شیرین و سبک‌های بی‌شمار دیگری که شما را هیجان‌زده خواهد کرد!

 

لبنیات در غذاهای چینی کمترین نقش را دارند

 

یکی دیگر از رسوم چینی‌ها در آشپزی، پرهیز از استفاده محصولات لبنی مثل پنیر، خامه، کره و شیر در غذاست. آنها معتقدند پنیر از نظر تاریخی با قوم بربرها و قبایل چادرنشین در ارتباط است و در آن روزها دام‌ها به‌عنوان ابزار استفاده می‌شدند. البته عده زیادی از چینی‌ها هم به اختلال عدم تحمل لاکتوز دچار هستند.

 

بهترین غذای چینی

 

بهترین غذای چینی که هرکس باید یکبار امتحان کند چیست؟

 

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های توریست‌هایی که به چین سفر می‌کنند پیدا کردن غذای چینی است که با ذائقه و روحیه آنها سازگار باشد. اگر شما هم مسافر چین هستید و نمی‌دانید از منوی غذای رستوران‌های چینی کدام گزینه لذیذتر است، ما در ادامه خوشمزه‌ترین غذاهای چینی را که در چین می‌توانید بخورید به شما معرفی خواهیم کرد و مواد اولیه، روش پخت و اطلاعات لازم درباره آنها را به شما خواهیم گفت.

 

مرغ کونگ پائو |Kung Pao Chicken

 

اولین غذای چینی که با ذائقه اغلب افراد به‌ویژه ایرانی‌ها همخوانی دارد، کونگ پائو چیکن یا همان مرغ مزه‌دار شده با سبزیجات و مغزیجات است. تکه‌های مرغ یا جوجه بدون استخوان که از قبل مرینت شده‌اند، بادام‌زمینی تفت‌داده شده و فلفل چیلی و فلفل‌سبز اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. این مواد اغلب در نوعی سس شیرین و کمی سیر له شده مخلوط می‌شوند و طعم و عطر لذیذی به خود می‌گیرند.

 

چیکن کونگ پائو

 

اردک کبابی پکنی | Peking Roasted Duck

 

اردک کبابی غذای اصلی بسیاری از رستوران‌ها در چین است که بعضی‌ها آن را به‌ صورت سالم کباب و در بشقاب سرو می‌کنند و بعضی دیگر از رستوران‌ها بعد از کباب‌شدن، گوشت اردک را برش داده و برای سرو به مشتری ارائه می‌دهند. در طبخ اردک کبابی چینی که از غذاهای رسمی و ملی چین به‌حساب می‌آید، پوست اردک حتماً باید به‌خوبی برشته و اصطلاحاً رُست شود و به رنگ تیره دربیاید. این غذا به همراه سس لوبیای شیرین، سیر له شده و کباب شده و یا سویا سس میل می‌شود و برای ایرانی‌هایی که به غذاهای گوشتی و کبابی علاقه‌مند هستند بسیار مناسب است.

 

اردک کبابی پکنی

 

نودل | Noodles

 

خوشبختانه هرکس ذائقه‌اش با هیچ‌کدام از غذاهای چینی سازگار نباشد، می‌تواند نودل بخورد! نودل غذای مخصوص چینی‌هاست که در سراسر دنیا محبوب است و به سبک‌های مختلف و با مواد اولیه متنوعی تهیه می‌شود. شما در هر رستوران چینی می‌توانید متناسب با سلیقه خود نودل را با طعم موردعلاقه‌تان سفارش داده و نوش جان کنید.

اگر نودل با دورچین سبزیجات باب میل شما نیست، می‌توانید انواع مختلف نودل که با گوشت تکه‌ای یا چرخ‌شده تهیه می‌شوند مثل نودل ژانگ میان را انتخاب کنید.

 

نودل

 

چائو فان | Chao fan

 

چائوفان یکی از غذاهای چینی خوشمزه و معروف است که با برنج سرخ‌شده، گوشت گاو، سبزیجات، قارچ، نودل و سس مخصوص تهیه می‌شود. این غذا هم با توجه‌ به مواد اولیه اصلی و طعم نهایی که دارد موردعلاقه بسیاری از توریست‌ها قرار گرفته است و از غذاهای پرطرف‌دار چینی در میان غیر چینی‌ها محسوب می‌شود.

 

چائو فان

 

دامپلینگ | Dumpling

 

در لیست بهترین غذاهای کشور چین می‌توان به دامپلینگ چینی اشاره کرد که از غذاهای مشترک چین و کُره است و بر پایه خمیر تهیه می‌شود. این غذا دستور پخت واحدی ندارد و می‌توان با توجه‌ به ذائقه و مواد اولیه موجود در آن، به روش‌های مختلفی آن را درست کرد. خمیری بر پایه آرد یا سیب‌زمینی تهیه می‌شود و داخل آن با موادی مثل گوشت، سبزیجات، میگو و سایر فیلینگ‌ها پر می‌شود. عده‌ای آن را سرخ می‌کنند و بعضی دیگر آن را جوشانده یا بخارپز شده ترجیح می‌دهند.

 

دامپلینگ

 

دیم سام | Dim Sum

 

اگر از منوی غذاهای چینی dim sum را سفارش دهید، یک سینی با تعداد زیادی ظرف‌های کوچک برای شما می‌آورند که در هر ظرف غذاهای کوچکی مثل پیراشکی، رول، کیک، غذاهای دریایی، گوشت، دسر و سبزیجات است. یک سینی هیجان‌انگیز که به شما فرصت تست‌کردن بسیاری از مزه‌های چینی را می‌دهد. گاهی اوقات تعداد ظرف‌ها با غذاهای متفاوت داخل سینی به بیش از ۱۰ عدد می‌رسد.

 

دیم سام

 

ماپو توفو | ma po tofu 

 

ماپو توفو از غذاهای نسبتاً گران‌قیمت در چین است و علت آن استفاده از گوشت فراوان در این غذاست. نمی‌توان صراحتاً این غذا را نوعی خوراک دانست یا آن را در دسته سوپ‌ها قرار داد چرا که همان‌طور که پیش‌ از این اشاره شد روش پخت غذاها در چین یکسان نیست و یک غذا به سبک‌های متنوعی طبخ می‌شود. ماپو توفو نیز در بعضی رستوران‌ها آبدار و شبیه به سوپ و در بعضی دیگر به‌عنوان خوراک تهیه می‌شود. گوشت گاو، سیر، تره‌فرنگی، پیاز و لوبیای سیاه مواد اصلی این غذای چینی هستند.

 

ماپو توفو

 

چین، سرزمین مزه‌ های به‌ یادماندنی

 

در کشور چین همه چیز چالش‌برانگیز است، تاریخ، طبیعت، هنر و حتی غذا! غذاهای چینی از غیرمعمول‌ترین غذاها در جهان هستند و حتی نحوه غذاخوردن چینی‌ها با تمام مردم دنیا متفاوت است. طبق سنت، چینی‌ها به‌جای قاشق و چنگال با نوعی ابزار چوبی به نام چاپستیک غذا می‌خورند که از نظر افراد عادی که از کشورهای دیگر به چین سفر می‌کنند عجیب و ماهرانه است.

اگر شما هم مثل خیلی‌ها بر اساس شنیده‌ها یا فیلم‌های چینی و ژاپنی که دیده‌اید تصور می‌کنید چینی‌ها فقط گوشت مار، باله کوسه، حلزون و حشرات را می‌خورند، سخت در اشتباهید. تنوع غذاهای چینی در استان‌ها و مناطق مختلف چین بسیار فراتر از این است و چینی‌ها برای آشپزی طیف وسیعی از مواد اولیه مختلف را به کار می‌گیرند.

در فستیوال غذا کشور چین همیشه جایگاه خاصی دارد و انواع غذاهای چینی به دلیل سبک آشپزی متفاوت، مواد اولیه خاص و ظاهر شگفت‌انگیز موردتوجه سایر ملل قرار گرفته‌اند. پایه و اساس غذاهای کشور چین را برنج و نودل تشکیل می‌دهد و سایر مواد غذایی که در طعم اصلی نقش دارند شامل سویا سس، توفو، روغن فلفل و گندم هستند.

بهترین غذای چینی از نظر هرکس متفاوت است و افراد بر اساس ذائقه و سبک خورد و خوراک خود ممکن است از غذاهای متفاوت چینی استقبال کنند. آنچه که در این مقاله به آن پرداخته شد سبک غالب آشپزی چینی و معرفی معروف‌ترین غذاهای چینی بود که نزدیک‌ترین ویژگی‌ها را به سلیقه ما ایرانیان دارند تا اگر روزی هوس غذای چینی به سرتان زد و یا مسافر چین بودید با نگاه بهتری به غذاهای چین توجه کنید.

دیدگاه ها:

نیما ابراهیمی
۱۰ تیر ۱۴۰۳

دامپلینگ خیلی خوش مزس

کیمیا حسینی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چقدر رنگارنگن ادم هوس میکنه امتحان کنه

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو