• تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

هلند حدود ۱۷ میلیون جمعیت دارد و جزو ۱۰ کشور پرجمعیتِ اروپا به حساب می‌آید. اکثریت قریب به اتفاق مردم به زبان رسمی این کشور یعنی هلندی صحبت می‌کنند که هم شباهت زیادی به زبان آلمانی دارد و هم کلمات فرانسوی و انگلیسی در آن به چشم می‌خورد. جامعه هلند به شدت مستقل و مدرن بوده و بسیاری به موضوع «برابری برای همه» اعتقاد دارند و در عین حال فرد بر گروه ارجحیت دارد.

کشور دیدنی هلند از تاریخ و فرهنگی خاص و قابل‌تأمل برخوردار است. این کشور کوچک، با مناظر زیبا و شهرهای تاریخی معروف، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در اروپا محسوب می‌شود. فرهنگ هلند نیز به‌عنوان یکی از عوامل مهم جذب گردشگران به این سرزمین زیبا و متنوع، شناخته شده است.

فرهنگ مردمان هلند به لحاظ آداب‌ورسوم، غذاها، هنر، موسیقی، ادبیات و زبان با سایر کشورهای اروپایی متفاوت است.  یکی از ویژگی‌های جالب فرهنگ هلندی‌ها، دموکراسی و تمایل مردم به حفظ آزادی‌های فردی است. همچنین، فرهنگ هلند بر پایه احترام به محیط‌ زیست، توجه به نیازهای جامعه و تعامل اجتماعی سازمان‌یافته است.

در این صفحه، قصد داریم به بررسی عناصر جالب درباره فرهنگ مردم هلند از جمله آداب‌ورسوم، غذاها و سایر جنبه‌ها بپردازیم و همچنین، تأثیر فرهنگ و هنر در هلند بر جوامع دیگر و نقش آن در صنعت گردشگری را نیز مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد سفر به این کشور را دارید قبل یا بعد از انتخاب تور هلند حتما اطلاعات لازم در ارتباط با فرهنگ و آداب رسوم هلندی ها را مطالعه کنید تا سفری همراه با آرامش را تجربه کنید.

 

تاریخ فرهنگ در کشور هلند

 

تاریخ و فرهنگ در کشور هلند قدمتی دیرینه دارد. اصولاً فرهنگ هلند به دو بخش تاریخی تقسیم می‌شود: دوران قبل از قرن هفدهم و دوران بعد از آن. در قرون‌وسطی، هلند به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ و پرقدرت اروپا شناخته می‌شد. در آن زمان، فرهنگ مردم آمستردام و هلند نیز به اوج خود رسید. نقاشان بزرگی مانند رامبراند و یوهانس ورمیر شهرت جهانی پیدا کردند و آثارشان تا به امروز ارزش ویژه‌ای دارند. علاوه بر نقاشی، هنرمندان هلندی در زمینه معماری، حکاکی، موسیقی، و ادبیات نیز به شهرت رسیدند.

با تشکیل جمهوری هلند در سال ۱۵۷۹، فرهنگ هلند تحت‌تأثیر قوانین و مقررات جدیدی قرار گرفت. این دوره، زمانی بود که هلندی‌ها به جنگ‌های استقلال خود از اسپانیا پایان داده بودند. این نظام جدید منجر به حرکتی بینشی و مدرن در همه زمینه‌های فرهنگی شد. تاریخ فرهنگ هلند، در واقع تسلیم‌نشدن این مردم به تغییرات شدید و تلاش آنها برای حفظ هویت و ارزش‌های فرهنگی خود را نشان می‌دهد. تنوع و پویایی فرهنگ این کشور نیز، همچنان زمینه‌ساز جذب مسافران و محققان فرهنگی از سراسر جهان است.

 

تاریخ فرهنگ در کشور هلند

 

فرهنگ غذایی هلند

 

اگر به کشور تازه‌ای سفر کنید، یعنی با فرهنگ غذایی جدیدی مواجه می‌شوید. مهاجران به هلند نیز باید به غذاهای هلندی و آداب‌ورسوم سر میز غذا در این کشور عادت کنند، زیرا فرهنگ غذایی مردم هلند با کشورهای اطراف متفاوت است. بعضی از ویژگی‌های غذاخوردن و آشپزی در فرهنگ کشور هلند را در اینجا بخوانید:

  • فرهنگ غذایی هلند به‌شدت مبتنی بر سه ماده غذایی گوشت، نان و سیب‌زمینی است. برای هلندی‌ها خوردن نان در آغاز روز و به‌عنوان میان‌وعده در بعدازظهر معمول است.
  • در فرهنگ غذایی هلند نه‌تنها خود غذا، بلکه اجتماع و دور هم بودن نیز بسیار مهم است. مردم اغلب در جمع و با یکدیگر غذا می‌خورند و در خانه یا فضای باغ آن می‌نشینند و در مورد زندگی روزمره صحبت می‌کنند. حتی گردهمایی‌های کوچک خانوادگی معمولاً با جمع‌شدن خانواده و دوستان با میان‌وعده‌های ساده شروع می‌شود.
  • ترک‌کردن میز پیش از سایرین و گذاشتن آرنج‌ها روی میز موقع سرو غذا در هلند ممکن است از جانب دیگران بی‌احترامی تلقی شود و به‌دور از ادب باشد، بنابراین بهتر است این کدهای رفتاری را برای غذاخوردن در هلند رعایت کنید.

 

فرهنگ غذایی

 

آداب معاشرت در فرهنگ مردم هلند چگونه است؟

 

برای برقراری ارتباط مؤثرتر و تطبیق‌پذیری بهتر با فرهنگ هلندی‌ها، بهتر است با آداب‌ و رسوم اجتماعی و بایدها و نبایدهای معاشرت در هلند آگاه باشید تا تجربه بهتری از سفر به هلند برای خود رقم بزنید. اگرچه فرهنگ زندگی در هلند مشابه بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است، با ین وجود به بعضی از مهم‌ترین نکات در این باره اشاره کرده‌ایم:

 

  • وقت‌شناسی در هلند بسیار اهمیت دارد و افراد برای زمان ارزش زیادی قائل می‌شوند. حتی ممکن است برای یک قرار ساده و کوتاه در کافه از ده روز قبل با شما هماهنگ کنند!
  • فرهنگ مردم کشور هلند به‌گونه‌ای است که بر خلاف ما ایرانی‌ها، صراحت لهجه و رک‌گویی در آن ارزشمند است. به‌این‌ترتیب هرگونه تعارف در روابط یا ملاحظات اضافی در آن جایی ندارد.
  • هلندی‌ها در معاشرت با افراد غیر از خانواده محتاطانه رفتار می‌کنند. مثلاً اگر با شما دوست باشند ممکن است بارها شما را به منزل خود دعوت کنند؛ اما در مناسبات خانوادگی، جشن‌های خصوصی و مراسم شام و آخر هفته جایی برای شما در نظر نخواهند گرفت!

 

آداب معاشرت

 

فرهنگ دوچرخه‌ سواری در هلند

 

آمستردام شهر دوچرخه است و دوچرخه در آن به‌عنوان وسیله نقلیه اصلی شناخته می‌شود؛ بنابراین، فرهنگ دوچرخه‌سواری در آمستردام و البته سایر شهرهای هلند باید توسط افراد در نظر گرفته شود. در ادامه با مواردی که برای دوچرخه‌سواری در این کشور باید آنها را رعایت کنید، آشنا شوید:

 

  • قبل از کرایه یا خرید دوچرخه در هلند، مطمئن شوید که به قوانین و مقررات دوچرخه‌سواری در این کشور واقف هستید و توانایی راندن دوچرخه به‌صورت روان و بدون مشکل را دارید.
  • اگر قصد خرید دوچرخه دارید، حتماً از طریق فروشگاه‌های معتبر این کار را انجام دهید و از خرید دوچرخه ارزان، معیوب یا آسیب‌دیده خودداری کنید.
  • در هلند مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری قرار دارد که بهتر است آنها را از قبل بشناسید تا تجربه بهتری داشته باشید.

 

دوچرخه سواری

 

لباس پوشیدن در فرهنگ هلندی

 

در هلند به هر نوع پوشش و سبک لباس پوشیدن احترام گذاشته می‌شود و یک خط‌مشی مشخص و سخت‌گیرانه برای این موضوع وجود ندارد. به‌طورکلی، هلندی‌ها به لباس‌های راحت، کاربردی و غیررسمی تمایل دارند و تا حد زیادی به‌راحتی و آزادی اهمیت می‌دهند. اما در مواقع خاص و رسمی، آن‌ها نیز از لباس‌های مناسب مانند کت‌وشلوار یا کت‌ودامن استفاده می‌کنند. رنگ‌های شاد و روشن و الگوها و طرح‌های جالب برای هلندی‌ها در انتخاب لباس اولویت دارد و این موضوع نشان از روحیه بالای مردم این کشور است.

 

لباس پوشیدن در فرهنگ هلندی

 

آداب‌ و رسوم برگزاری مهمانی در هلند

 

یکی از نکات جالبی که در فرهنگ مردم هلند دیده می‌شود، آداب و سنت‌های مربوط به مهمانی رفتن در این کشور است. در ادامه با چند نمونه جالب از آداب‌ و رسوم مهمانی در فرهنگ مردم هلندی توجه کنید:

 

  • هلندی‌ها همان قدر که با خودشان روابط صمیمانه و گرم دارند، در مورد غریبه‌ها محتاط هستند. به‌عبارت‌دیگر، هلندی‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند در حلقه کوچک آشنایان خود بمانند و کمتر در مهمانی‌های مختلف شرکت می‌کنند.
  • آنها از شما برای مهمانی شام به‌سرعت دعوت نمی‌کنند، اما اگر این کار را کردند به معنی اجازه ورود به حریم خانوادگی‌شان تلقی خواهد شد.
  • اگر به یک مهمانی هلندی دعوت شدید و از شما سؤالات متعدد پرسیده شد، تعجب نکنید! این نشانه احترام و علاقه هلندی‌ها به یک غریبه است تا برای آشنایی بیشتر یا ایجاد حس راحتی در میهمان خود، از او سؤال بپرسند.
  • یکی دیگر از آداب‌ و رسوم رایج در فرهنگ آمستردامی و هلندی این است که هنگام رفتن به مهمانی، یک هدیه هرچند کوچک با خود می‌برند. این هدیه می‌تواند یک کتاب، چند شاخه گل یا شکلات و نوشیدنی باشد.
  • ملاقات‌های بدون برنامه و سرزده در هلند ناپسند و غیرمحترمانه است.

 

برگزاری مهمانی

 

فرهنگ جشن‌ گرفتن در کشور هلند

 

هلندی‌ها مردم شادی هستند و مراسم‌های خوشایند مانند تولد، کریسمس و... را با شور و هیجان زیاد برگزار می‌کنند. آنها حتی روز تولد پادشاه خود را به طور گسترده در کشور جشن می‌گیرند و به شادی و پایکوبی می‌پردازند. در جشن‌های خانوادگی و مراسم دورهمی آخر هفته‌ها نیز هلندی‌ها زمان را برای فعالیت‌های متنوع تقسیم‌بندی می‌کنند و بازه‌های کوتاه را به خوردن و نوشیدن، بازی‌های دسته‌جمعی و غیره اختصاص می‌دهند. فستیوال های هلند، مراسمات و جشن‌های هلندی از شدت شادی و شکوه شهرتی جهانی دارند که این ریشه در فرهنگ غنی هلندی‌ها در زمینه جشن و پایکوبی دارد.

 

جشن گرفتن

 

فرهنگ رانندگی در هلند

 

فرهنگ کشور هلند درباره رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه چیز تازه‌ای در مقایسه با سایر قوانین و فرهنگ‌های اروپایی ارائه نمی‌دهد. تنها موضوع قابل‌توجه احترام‌گذاشتن به دوچرخه‌سواران است که تعداد آنها هم اصلاً کم نیست! در واقع هنگام رانندگی در هلند باید بسیار توجه داشته باشید که در مسیر دوچرخه‌سواران حرکت نکنید و موجب اختلال در ترافیک آنها نشوید. همچنین توجه داشته باشید شهرهای گردشگری مانند آمستردام، همیشه با تجمع و ازدحام گردشگران مواجه هستند؛ بنابراین، در این مناطق به‌آهستگی برانید و پشت سر جمعیت گردشگران حرکت نکنید.

 

رانندگی

 

فرهنگ گردشگری در هلند

 

اگر قصد سفر به آمستردام و لذت‌بردن از جاهای دیدنی آمستردام  یا هر شهر دیگری از هلند را دارید، باید بدانید این کشور از بعضی لحاظ با سایر کشورهای اروپا متفاوت است و اطلاع از قوانین و فرهنگ‌های حاکم بر آن برای هر گردشگر ضروری است. بعضی از این قوانین در ادامه آمده است:

 

  • در شهر آمستردام به‌خصوص در مرکز شهر، برای گرفتن عکس و فیلم توقف نکنید. این کار جریان روان عبور و مرور را در مکان‌های شلوغ و پر از گردشگر مختل می‌کند و برای عابران و دوچرخه‌سواران مشکل ایجاد می‌کند.
  • اگرچه کشور هلند کشوری امن و با درصد ارتکاب به جرم پایین است، اما امکان جیب‌بری و دزدی در خیابان‌ها و اماکن عمومی در آن وجود دارد. بهتر است پول، مدارک و اشیای قیمتی خود را در جایی امن قرار داده و مواظب آنها باشید. اکثر هتل های آمستردام دارای جعبه‌های امن اختصاصی (safe box) هستند و این دغدغه شما حل شدنی خواهد بود.
  • در هر پیاده‌رو، کوچه و خیابان آمستردام پر از دوچرخه‌سواران است و این شهر با مسیرهای طولانی دوچرخه‌سواری به هم پیوند داده شده. موقع پیاده‌روی یا پیداکردن آدرس از توقف در مسیرهای مختص دوچرخه‌سواری خودداری کنید.
  • هلند کشوری سرزنده و با مردمی بیدار و شاد است، اما در روزهای کاری هفته نباید انتظار زندگی شبانه در آن را داشته باشید. در عوض، در آخر هفته‌ها تا بخواهید در خیابان‌ها شاهد اجتماع افراد تا پاسی از شب و بعضاً نزدیک صبح خواهید بود.

 

فرهنگ گردشگری

 

فرهنگ کار در هلند

 

اخلاق و اتیکت‌های کاری هلندی‌ها بسیار قوی است. در فرهنگ هلند، مردم اصولاً کارکردن را دوست دارند و می‌خواهند کار مؤثر انجام دهند. چند نمونه از فرهنگ بالای کارکردن مردم هلند را در اینجا بخوانید:

 

  • در بسیاری از محیط‌های کاری، فرهنگ کار رسمی‌تر از آن چیزی است که انتظار دارید. به‌عنوان مثال، قرار ملاقات‌ها از قبل و ترجیحاً به‌صورت کتبی انجام می‌شوند و افراد به‌ندرت بدقولی می‌کنند یا دیر می‌رسند.
  • در هلند، مردن زمانی که سرکار هستند نه با یکدیگر و نه با ارباب‌رجوع صحبت‌های خارج از کار نمی‌کنند. آنها معتقدند نباید کسی را منتظر گذاشت و از زمان به شکل بهینه بهره می‌برند.
  • شما در هلند می‌توانید کت‌وشلوار کار خود را بپوشید، سوار دوچرخه شوید و به محل کار خود بروید.

 

فرهنگ کار

 

آداب هدیه‌ دادن در هلند

 

اگر در هلند به خانه کسی دعوت شدید یا قصد داشتید برای قرار ملاقاتی که دارید یک هدیه ببرید، می‌توانید گل، کتاب، شیرینی یا هر چیز دیگری را انتخاب کنید. توجه کنید هدیه شما خیلی گران‌قیمت نباشد و جنبه فخرفروشی و تجملات نداشته باشد.

 

هدیه دادن

 

ازدواج به سبک هلندی

 

اگر تابه‌حال به یک عروسی هلندی دعوت نشدید، ممکن است کمی متفاوت با چیزی باشد که از یک مراسم عروسی انتظار دارید. مراسم هلندی‌ها را می‌توان با بسیاری از مراسم‌های عجیب‌وغریب در کشورهای دیگر مقایسه کرد. بعضی از نکات قابل‌توجه، جالب و البته عجیب در ازدواج هلندی را در ادامه بشناسید.

 

  • در مراسم ازدواج هلندی، مهمانان روی تکه‌های کاغذ آماده در مراسم، آرزوهایی برای عروس و داماد می‌نویسند و آنها را به یک درخت آرزوها آویزان می‌کنند. این درخت آرزوها برای عروس و داماد هدیه جالبی خواهد بود که از ازدواج خود به یادگار دارند.
  • یک جعبه چوبی در ازدواج هلندی برای عروس و داماد در نظر گرفته می‌شود که می‌توانند نامه‌های عاشقانه یا دلایل ازدواج و عشق خود به یکدیگر را روی کاغذ نوشته و در آن بیندازند. در این صندوق در روز عروسی قفل خواهد شد و تا روز جدایی احتمالی بین آنها باز نخواهد شد. این کار می‌تواند باعث شود اگر زوج قصد جدایی داشتند، با باز کردن این جعبه و خواندن محتویات آن پشیمان شده و نظر خود را تغییر دهند.
  • یک بخش غافلگیرکننده در عروسی هلندی وجود دارد که در آن دوستان عروس و داماد با تعریف‌کردن خاطرات مشترک جالب یا اجرای موسیقی و خوانندگی در آن فضا را شاد و مهیج می‌کنند.
  • اگر در مراسم عروسی در هلند، یکی از نزدیکان یا عزیزان زوج فوت کرده باشد یا به هر علتی حضور نداشته باشد، آنها با روشن‌کردن شمع، قراردادن عکس در محراب، یا صندلی عمداً خالی، یاد او را زنده نگه می‌دارند.

 

فرهنگ ازدواج

 

عجیب‌ ترین آداب‌ و رسوم هلندی‌ ها

 

ممکن است بعد از سال‌ها زندگی در هلند به‌عنوان یک مهاجر، هنوز هم از خود بپرسید چرا این کشور این‌قدر با بقیه دنیا متفاوت است. با یک نگاه کلی به فرهنگ زندگی در هلند، هم آن را شبیه فرهنگ سایر کشورهای اروپا می‌یابید و هم متمایز از آنها! فهرستی از عجیب‌ترین فرهنگ‌های هلند را در ادامه بخوانید و با شگفتی‌های این کشور بیشتر آشنا شوید.

 

  • هنگام صحبت با یک هلندی، انتظار تماس بدنی، مورد انتقاد قرارگرفتن و اظهارنظرهای رک‌گویانه را داشته باشید!
  • تمام هلندی‌ها شنا و دوچرخه‌سواری بلدند.
  • مردم هلند خیلی اهل آشپزی نیستند، بنابراین در سوپرمارکت‌ها انواع و اقسام غذاها به‌صورت آماده پیدا می‌شود.

 

آداب و رسوم

 

جذابیت‌ های فرهنگی کشور هلند

 

مردمان هلند افراد رک و بی‌پرده‌ای هستند، رفتاری که شاید پررویی تلقی می‌شود در این کشور روراستی و صراحت نام دارد و هر موضوعی را همان‌طور که هست صاف و پوست کنده مطرح می‌کنند. این به معنای بی‌ادبی نیست بلکه ویژگی خاص هلندی‌ها به شمار می‌رود. هنگام صحبت باید به چشمان شما نگاه ‌کنند، انتقادپذیر بوده و زودرنج هم نیستند. چنانچه با زبان هلندی با کسی احوالپرسی کردید و او با زبان انگلیسی پاسخ شما را داد انتظارش را داشته باشید! هلندی‌ها مهارت زیادی در زبان‌های خارجی داشته و به راحتی آب خوردن گویش خود را تغییر می‌دهند.

در مجموع، کشور هلند با تاریخی پرفرازونشیب، آداب‌ورسوم جذاب و همچنین تنوع فرهنگی قابل‌تحسین و جذابیت‌های طبیعی خیره‌کننده، یکی از مقاصد محبوب گردشگری و موردتوجه محققان فرهنگی در دنیاست. فرهنگ این کشور اهمیت ویژه‌ای به عدالت اجتماعی، آزادی شخصی، محیط‌زیست و همبستگی اجتماعی می‌پردازد. با شناخت بهتر فرهنگ هلند، می‌توانیم با یک فهم عمیق‌تر از جوامع مختلف دنیا و تلاقی فرهنگی برای رشد و توسعه بشریت کمک کنیم. امیدواریم که این راهنما به شما نگاهی گسترده‌تر به فرهنگ ارزشمند کشور هلند ارائه داده و شما را به سفری فرهنگی هیجان‌انگیز به این سرزمین تشویق کند.

دیدگاه ها:

پریناز راد
۱۶ خرداد ۱۴۰۳

عالی

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو