• تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۹ دقیقه

جاهای دیدنی پراگ، عروس اروپا

 

پراگ، پایتخت جمهوری چک به شهر هزار مناره مشهور است. وقتی به قدمت ۱۱۰۰ساله آن نگاه می‌کنید، مناظری شگفت‌انگیز از کلیساهای گنبدی زیبا و مناره‌های قدیمی بلند را خواهید دید که در کنار هم سبب شده‌اند پراگ به یکی از نگین‌های درخشنده دنیای معماری تبدیل شود. هر کجا که نگاه کنید، نمونه‌ای از معماری سبک‌های گوتیک، باروک، رنسانس و هنر نو را پیدا خواهید کرد.

پراگ یکی از بهترین مکان‌های تاریخی حفاظت شده در اروپا است که پر از کوچه‌های باریک است که هر کدام ساختمان‌های تاریخی متعددی را در خود جای‌داده‌اند. ازجمله مکان‌های دیدنی که باید ببینید، پل معروف چارلز بر روی رودخانه ولتاوا، محله یهودی قدیمی و البته بسیاری از کلیساهای تاریخی شهر هستند.

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و البته زیبا را دارید، این متن را تا انتها دنبال کنید. در ادامه ۱۰ مورد از بهترین جاذبه‌های گردشگری پراگ را معرفی خواهیم کرد.

 

۱. قلعه پراگ

 

قلعه پراگ که در سال ۸۷۰ میلادی به‌عنوان یک دژ ساخته شد، از جاهای دیدنی شهر پراگ است. در طی سال‌ها طراحان و سازندگان بسیاری قسمت‌های متعددی به قلعه اضافه کرده‌اند. کلیسای سنت ویتوس (ساخت ۱۳۴۴-۱۹۲۹)، کلیسای سنت جورج (ساخت ۹۲۰ میلادی) و کاخ سلطنتی قدیمی (بازسازی ۱۴۹۰ توسط ولادیسلاو جاگیلو) از مهم‌ترین آثار در داخل قلعه پراگ هستند.

قلعه پراگ که امروزه محل اقامت رئیس‌جمهور چک به‌حساب می‌آید، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است و سالانه حدود ۱.۸ میلیون نفر گردشگر را به سمت خود می‌کشاند.

قلعه پراگ بزرگ‌ترین قلعه در جهان است و به همین دلیل برای دیدن جاذبه‌های آن باید زمان طولانی صرف کنید؛ اما نگران نباشید گذر زمان را حس نخواهید کرد به‌خصوص که با گردش در قلعه می‌توانید از مناظر عالی رودخانه ولتاوا لذت ببرید.

اصلی‌ترین جاذبه این قلعه، کاخ سلطنتی قدیمی و بسیار بزرگ ولادیسلاو است. یکدیگر از جاذبه‌های قلعه، باغ سلطنتی است که قدمت آن به سال ۱۵۳۴ برمی‌گردد.

یکی از جاهای دیدنی پراگ در شب همین قلعه است. اگر می‌خواهید از دیدن نمای زیبا و غرق در نور قلعه پراگ لذت ببرید، بهترین کار این است که یک هتل نزدیک آن بگیرید که اتاق آن رو به قلعه باشد.

ساعات کاری: هر روز ۶ تا ۲۲
هزینه بلیت: ۱۰.۱۱ یورو

 

قلعه پراگ

 

۲. پل چارلز

 

پل چارلز یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های گردشگری اروپا و یکی از جاهای دیدنی در پراگ است. این پل باشکوه ۳۲ نقطه دیدنی منحصربه‌فرد در طی ۶۲۱ متر طول خود دارد. ساخت این پل در سال ۱۳۵۷ میلادی آغاز شد و مدت‌ها موضوع بسیاری از خرافات بوده است، ازجمله اینکه سازندگان سنگ اولیه پل را در تاریخ ۹ ژوئیه دقیقاً در ساعت ۵:۳۱ صبح گذاشتند. این زمان مجموعه‌ای دقیق از اعداد (۱۳۵۷۹۷۵۳۱) است و به همین دلیل مردم محلی بر این باور بوده‌اند که به ساختار پل استحکام بیشتری می‌بخشد.

این پل به داشتن مجسمه‌های قدیمی زیبا شهرت دارد. از مهم‌ترین مجسمه‌ها می‌توان به مجسمه‌های امپراتور مقدس روم، چارلز چهارم و جان نپوموک، مقدس‌ترین قدیس کشور که در سال ۱۶۸۳ رونمایی شدند، اشاره کرد.

از دیگر جاذبه‌های پل چارلز می‌توان به مناظر شگفت‌انگیز رودخانه ولتاوا و دروازه‌های گوتیک اشاره کرد که هر ساله حدود ۵ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کنند.

ساعات کاری: -
هزینه بلیت: -

 

پل چارلز

 

۳. میدان ونسسلاس

 

یکی از شاخص‌ترین قسمت‌های نوو مه‌ستو پراگ (شهر جدید) که سال‌ها پیش به دلیل نیاز به گسترش شهر احداث شد، میدان شگفت‌انگیز ونسسلاس است که موزه ملی و گنجینه‌های معماری متعدد دیگری در آن قرار دارند.

میدان ونسسلاس که در قرن چهاردهم میلادی در زمان حکومت چارلز چهارم ساخته شده، به نام قدیس حامی بوهمیا به این شیوه نام‌گذاری شده است. مجسمه این قدیس هم در میدان به چشم می‌خورد. در قرن چهاردهم این میدان باهدف ایجاد بازار اسب ساخته شد و از آن زمان به یکی از مهم‌ترین فضاهای عمومی شهر تبدیل شد.

بازدید از میدان ونسسلاس یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات رایگان در پراگ است. اگر خوش‌شانس باشید و در دسامبر به این شهر سفر کنید؛ می‌توانید از یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کریسمس شهر دیدن کنید.

این میدان به دلیل محبوبیت زیادی که دارد، در طول سال میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده به‌ویژه در زمان برگزاری جشن‌ها و بازارهای فصلی مانند بازار کریسمس است.

ساعات کاری: -
هزینه بلیت: -

 

میدان ونسسلاس

 

۴. موزه ملی پراگ

 

موزه ملی پراگ که اخیراً یک بازسازی هفت‌ساله را پشت سر گذاشته است، مجموعه‌های مهم بسیاری را در حوزه‌های مختلف ازجمله کانی‌شناسی، جانورشناسی، انسان‌شناسی و باستان‌شناسی و همچنین هنر و موسیقی در خود جای‌داده است. این موزه به معنای واقعی کلمه بسیار گسترده است و چندین میلیون آیتم را در خود جای‌داده است. فقط مجموعه حشره‌شناسی آن بیش از پنج میلیون نمونه را شامل می‌شود. این موزه که قدیمی‌ترین موزه در جمهوری چک است، در اوایل دهه ۱۸۰۰ تأسیس شد و در سال ۱۸۹۱ به محل فعلی خود منتقل شد.

یکی از بخش‌های بسیار لذت‌بخش این موزه، نمایشگاه باستان‌شناسی است که مجموعه گسترده‌ای از آثار رومی قرن اول و دوم میلادی، به همراه یافته‌های متعددی از دوره‌های برنز و اوایل عصر آهن را در برمی‌گیرد.

بر اساس آخرین آمار، موزه ملی سالانه حدود ۷۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند.

ساعات کاری: هر روز ۶ تا ۲۲
هزینه بلیت: ۱۱.۳۲ یورو

 

موزه ملی پراگ

 

۵. ساختمان کلیمنتینوم

 

کلیمنتینوم یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های تاریخی در اروپا است که کتابخانه ملی جمهوری چک در آن واقع شده است. این ساختمان باروک زیبا در ابتدا بخشی از کالج یسوعی به‌حساب می‌آمدند؛ اما وقتی مجموعه کتاب‌های یسوعیان و همچنین مجموعه کتاب‌های کارولینوم به آن اضافه شد، به یک کتابخانه تبدیل شد. پس از اخراج یسوعیان، کتابخانه نهایتاً به مالکیت دولت درآمد و کلیمنتینوم در سال ۱۷۸۲ به کتابخانه ملی و یک کتابخانه عمومی تبدیل شد.

کلیمنتینوم کتابخانه بسیار بزرگی است که بیش از شش میلیون کتاب ازجمله نسخه‌ای از همه کتاب‌های منتشر شده در جمهوری چک را شامل می‌شود. یکی از نقاط برجسته کلیمنتینوم، سالن زیبای کتابخانه است که سقف پر از آثار هنری است. این سالن زیبا علاوه بر یک برج نجوم ۶۸ متری با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی از شهر، یک کلیسای آینه‌ای هم دارد که تزیینات فوق‌العاده آن جذابیت زیادی برای گردشگران دارند. کلیمنتینوم همچنین میزبان کنسرت‌های کلاسیک و جشنواره‌های متعددی است.

کلیمنتینوم یکی از بهترین جاهای دیدنی پراگ است که سالانه میزبان حدود ۵۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده از سراسر جهان است.

ساعات کاری: هر روز ۱۰ تا ۱۶:۳۰ یا ۱۸ (بستگی به فصل دارد)

هزینه بلیت: ۵.۴۶ یورو

 

ساختمان کلیمنتینوم

 

۶. ساعت نجومی در میدان شهر قدیمی

 

ساعت نجومی در میدان شهر قدیم پراگ، یکی از جاذبه‌های تاریخی و زیبای این شهر است که قدمتی بالغ بر ۱۰ قرن دارد و در ابتدا محلی برای خریدوفروش اجناس مختلف بین مردم شهر بوده است. ساعت نجومی در این میدان، سومین ساعت نجومی نصب شده در جهان به شمار می‌آید و قدیمی‌ترین ساعت نجومی است که همچنان در حال کارکردن است

ساعت نجومی پراگ یکی از مشهورترین ساعت‌های جهان است که در سال ۱۴۱۰ میلادی ساخته شد. در طول سال‌های مختلف، این بنا بارها تحت تعمیر و ترمیم قرار گرفت و نهایتاً در سال ۱۴۹۰ میلادی توسط استادی به نام هانوس نیکولا از نو ساخته شد.

این ساعت نه‌تنها زمان را نشان می‌دهد، بلکه تقویم‌های قمری و خورشیدی، حرکت سیارات و حتی موقعیت ستارگان را هم نمایش می‌دهد.

ساعات کاری: هر روز ۹ تا ۲۰ (به جز دوشنبه‌ها ۱۱ تا ۲۰)

هزینه بلیت: ۱۲.۱۳ یورو

 

ساعت نجومی در میدان شهر قدیمی

 

۷. کلیسای کاتولیک

 

کلیسای کاتولیک رومی سنت ویتوس که در داخل محوطه قلعه پراگ واقع شده، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کلیسای مسیحی جمهوری چک به‌حساب می‌آید. این کلیسا علاوه بر اینکه محل اقامت اسقف پراگ است، آرامگاه قدیسین بی‌شمار و سه پادشاه بوهمیایی هم هست.

ساخت کلیسای کاتولیک در سال ۹۲۵ میلادی آغاز و در سال ۱۳۴۴ پس از ۵۲۵ سال به پایان رسید. این کلیسا ترکیبی از سبک‌های نئو - گوتیک مدرن و گوتیک سده ۱۴ است و از باروک و رنسانس هم تأثیر گرفته است.

مهم‌ترین قسمت در داخل این کلیسا، پنجره‌های شیشه‌ای شگفت‌انگیزی است که تثلیث مقدس روی آن‌ها نقش بسته‌اند. یکی دیگر از جاذبه‌های این کلیسا، برج ۹۷ متری آن است که بالارفتن از آن می‌توانید از دیدن منظره‌های شگفت‌انگیز پراگ لذت ببرید. سالانه حدود ۲.۵ میلیون نفر از این کلیسای فوق‌العاده دیدن می‌کنند.

ساعات کاری: هر روز ۹ تا ۱۷ (به جز یکشنبه‌ها ۱۲ تا ۱۷)

هزینه بلیت: ۱۸.۲۰ یورو

 

کلیسای کاتولیک

 

۸. کلیسای بانوی ما قبل از تین

 

کلیسای بانوی ما قبل از تین که به‌اختصار کلیسای تین نامیده می‌شود، متعلق به قرن ۱۵ است و از آن به‌عنوان یکی از نمادهای شهر پراگ یاد می‌شود. یکی از جذابیت‌های کلیسای تین، مناره‌های دو قلوی ۸۰ متری آن است که در دو طرف بنا قرار گرفته‌اند و هر یک از چهار مناره کوچک‌تر تشکیل شده‌اند.

برای ورود به این کلیسا باید یک راهروی باریک و تاریک را پشت سر بگذارید. این بنا در طی سالیان طولانی بارها تحت تعمیر قرار گرفته و در حال حاضر هم قسمت داخلی آن تحت نوسازی است. دیدنی‌های بسیاری در این کلیسا وجود دارد که ازجمله آن‌ها چندین مقبره زیبا، ایوان‌های شمالی گوتیک با مجسمه عیسی مسیح و نقاشی‌های محراب است که قدمت آن به سال ۱۶۴۹ برمی‌گردد.

ساعات کاری: هر روز ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۷ (به جز یکشنبه‌ها ۹ تا ۱۲)

هزینه بلیت: رایگان

 

کلیسای بانوی ما قبل از تین

 

۹. گالری ملی پراگ

 

گالری ملی پراگ از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر است که برخی از مهم‌ترین مجموعه‌های هنری اروپا در آن به نمایش گذاشته شده است. بخش عمده‌ای از مجموعه آثار این گالری در کاخ ولترژنی نگهداری می‌شود. این کاخ نسبتاً مدرن در سال ۱۹۲۵ ساخته شده و آثاری از قرون ۱۹ تا ۲۱ را در خود جای‌داده است. اگرچه بیشتر آثار متعلق به هنرمندان جمهوری چک هستند؛ اما در این موزه آثاری از هنرمندان بین‌المللی مانند مونه و پیکاسو هم وجود دارد.

گالری ملی پراگ که یکی از مراکز فرهنگی و هنری برجسته شهر به‌حساب می‌آید، سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان آن را به‌سوی خود جذب می‌کند.

ساعات کاری: هر روز به جز دوشنبه‌ها ۱۰ تا ۱۸

هزینه بلیت: ۱۲.۹۴ یورو

 

گالری ملی پراگ

 

۱۰. خانه شهرداری پراگ

 

خانه شهرداری پراگ به طور گسترده‌ای یکی از بهترین نمونه‌های هنر نو در شهر محسوب می‌شود. این بنا که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده یک ساختمان پر زرق‌وبرق است که مهم‌ترین (و بزرگ‌ترین) کنسرت‌های کلاسیک پراگ، در آن برگزار می‌شود. از جذابیت‌های این بنا می‌توان به نمای مجلل آن با یک نقاشی دیواری بزرگ بر روی قوس بالای بالکن طبقه دوم و گنبد بزرگی که پشت و بالای قوس قرار گرفته اشاره کرد.

عمارت شهرداری، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های واقع در میدان جمهوری است که در نمای بیرونی آن پنجره‌های رنگی، دیوارنگاری و سنگ‌کاری‌هایی با حاشیه‌های طلایی به چشم می‌خورد.

ساعات کاری: هر روز به جز دوشنبه‌ها ۱۰ تا ۱۹

هزینه بلیت: ۱۲.۹۴ یورو

 

خانه شهرداری پراگ

 

پراگ با داشتن مناظر خیره‌کننده و تاریخچه‌ای غنی، یکی از مقاصد مهم گردشگری اروپا و جهان محسوب می‌شود. از کلیساهای تاریخی و پل‌های قدیمی گرفته تا معماری‌های گوتیک و باروک، این شهر قطعاً می‌تواند هر فردی با هر سلیقه‌ای را مجذوب خود کند. با هر قدم در کوچه‌های سنگ‌فرش شده پراگ، داستان‌هایی از گذشته و آنچه تاریخ این شهر را شکل داده، خواهید دید. اگر به شهرهای تاریخی و اسرارآمیز علاقه دارید، حتماً از پراگ، عروس اروپا دیدن کنید تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجارب خود را کسب کنید.

دیدگاه ها:

هنوز دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو