• تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲
  • توسط: ادمین
  • زمان مطالعه: ۶ دقیقه

معابد باشکوه بودایی که ورود به آنها خودش نوعی مدیتیشن محسوب می‌شود در کشورهای آسیای شرقی به‌صورت پراکنده ساخته شده‌اند. یکی از این معابد که بازدید از آن به هر کسی توصیه می‌شود، معبد گانگارامایا کلمبو است که در کشور سریلانکا قرار دارد.

اگر دوست دارید هم تفریح کنید هم با دین ۲۰۰۰ ساله بودایی آشنا شوید، در سفر بعدی خود با آریاکیاسفر به مقصد سریلانکا همراه ما باشید. در تور سریلانکا معبد گانگارامایا در شهر کلمبو یکی از دیدنی‌های سریلانکاست که در کنار هم از آن دیدن خواهیم کرد.

 

تاریخچه معبد بودایی گانگارامایا

 

در سال ۱۸۰۰ میلادی، مریدان راهب بودایی بسیار محبوبی به نام هیکادووه تصمیم گرفتند معبدی زیبا برای گردهم آمدن علاقه‌مندان به دین بودا در پایتخت شهر سریلانکا یعنی کلمبو بسازند. Gangaramaya Temple یا معبد گانگارامایا سریلانکا در ابتدا معبدی بسیار کوچک بود؛ ولی در اوایل قرن بیستم اندک‌اندک گسترش یافت تا امروز که به یکی از معابد بودایی زیبا و عظیم در سراسر دنیا تبدیل شده و سالانه چندین هزار توریست را به خود جلب می‌کند.

 

تاریخچه معبد بودایی گانگارامایا

 

معماری معبد بودایی گانگارامایا

 

یکی از دلایل جذب توریست‌ها به معبد گانگارامایا معماری بسیار زیبا و آرامش‌بخش آن است. در مجموعه کلی معبد از سبک‌های معماری تایلندی، هندی، چینی و سریلانکایی استفاده شده است. تلفیق مدرنیته و سنت نیز در ظاهر معبد به چشم می‌خورد و همین سبک باعث متمایز شدن این معبد از سایر معابد بودایی شده است.

 

بخش‌ های مختلف معبد بودایی گانگارامایا

 

معبد گانگارامایا سریلانکا در کل شامل ۶ بخش اصلی است. این معبد در کنار دریاچه بسیار زیبای بیرا قرار گرفته و شامل یک معبد اصلی است که در مرکز آن مجسمه بزرگ بودا خودنمایی می‌کند. سالن اصلی تجمع راهب‌ها، محلی برای اقامت راهب‌ها، موزه معبد که پر از اشیا گران‌بها و مجسمه‌های زیبا است، کتابخانه معبد، سالن‌های آموزشی آشنایی با آیین بودا و بخش هدایای مردمی است.

در لحظه ورود به معبد گانگارامایا کلمبو شمایلی از راهبان و مجسمه‌های ریزودرشت بودا باعث می‌شود که حیرت کنید؛ زیرا ترکیبی از رنگ‌ها و صورت‌های بسیار عجیب که حالتی روحانی ایجاد می‌کنند در برابر شما ظاهر می‌شود. همچنین در موزه و بخش هدایای مردمی می‌توانید اشیا عتیقه و وسایل بسیار جالبی را مشاهده کنید. جدای از این ۶ بخش اصلی یک‌ خانه در فاصله ۵۰۰ متری از معبد اصلی روی دریاچه قرار دارد که به ساختمان سیما مالاکا مشهور است و شامل چندین مجسمه بودای دیگر با منظره‌ای بسیار زیبا و آرامش‌بخش است.

 

بخش‌های مختلف معبد بودایی گانگارامایا

 

برگزاری مراسم معبد بودایی گانگارامایا

 

یکی از دلایل دیگر بازدید از معبد گانگارامایا سریلانکا مشاهده مراسم معبد بودایی گانگارامایا است. هر ماه در معبد گانگارامایا کلمبو مراسمی به نام پویا که مخصوص بودایی‌های مقیم کلمبو است برگزار می‌شود. پویا به معنای ماه کامل بوده و در اصل تئاتری است که برای گرامیداشت یاد بودا نمایش داده می‌شود. علاوه بر پویا، هر سال در ماه فوریه جشنی سنتی با نام ناوام ماها پراهرا در معبد گانگارامایا کلمبو برگزار میشود که هم گرامیداشت دو تن از یاران بودا بوده و هم روز شکرگزاری بارش باران محسوب می‌شود.

 

آدرس معبد بودایی گانگارامایا

 

معبد گانگارامایا در شهر کلمبو، کشور سریلانکا واقع شده است. آدرس دقیق آن نیز عبارت است از: کلمبو، خیابان سری جیناهاترا. شهرت زیاد این معبد در شهر کلمبو باعث شده که هر گردشگری با پرس‌وجوی ساده بتواند به آدرس دقیق آن دسترسی پیدا کند. برای دیدن معبد گانگارامایا روی نقشه کلیک کنید.

 

معبد گانگارامایا در شهر کلمبو

 

نحوه دسترسی به معبد بودایی گانگارامایا

 

برای دسترسی به معبد گانگارامایا می‌توانید به سیتی‌سنتر کلمبو یا روبروی پارک گانگارامایا که همه در خیابان سری جیناهاترا واقع شده‌اند بروید و از آن جا ورودی معبد کاملا مشخص است. اگر قصد دارید با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی که در شهر کلمبو مورد استفاده قرار می‌گیرد به معبد برسید بهترین کار پیاده‌شدن در ایستگاه اتوبوس گانگارانایا است.

 

جاذبه‌ های دیدنی اطراف معبد بودایی گانگارامایا

 

در سفر به سریلانکا و بازدید از معبد گانگارامایا کلمبو می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری دیگری هم که در اطراف معبد قرار دارند بازدید کرده و سفر خود را جذاب‌تر کنید. این جاذبه‌های گردشگری شامل: موزه ملی کلمبو، دریاچه بیرا، موزه هلندی کلمبو، پارک گال فیس گرین، باغ‌وحش دهیوالا و ساحل مونت لاوینیا است.

 

رستوران‌ های نزدیک به معبد بودایی گانگارامایا

 

در اطراف معبد گانگارامیا تعداد زیادی رستوران مشهور وجود دارد که هم منوی غذای محلی دارند هم‌غذاهای بین‌المللی. پیشنهاد ما این است که حتما بعد بازدید از معبد طعم غذاهای محلی سریلانکا مثل کوتو، کاری جک فروت سبز یا خرچنگ دریایی که در رستوران‌های سری چاندرا، چیمینیا، هیلتون، بریز و برگ لوتوس بچشید.

 

اطراف معبد گانگارامیا

 

ساعت بازدید از معبد بودایی گانگارامایا

 

بازدید از معبد گانگارامایا کلمبو هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب امکان‌پذیر است. در واقع این معبد برای بومیان حکم زیارتگاه داشته و برای همین بازدید از آن همیشه در دسترس است. جالب است بدانید در مراسم پویا که هر ماه برگزار می‌شود خوردن هر نوع گوشت یا مشروبات الکلی در معبد ممنوع است و راهبان اجازه این کار را به توریست‌ها نمی‌دهند.

 

قیمت بلیت معبد بودایی گانگارامایا

 

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید بازدید از این معبد کاملا رایگان است. علت آن هم این است که راهبان معتقدند این مکان جایی برای پالایش روح است نه کسب درآمد و به همین دلیل از توریست‌ها بابت بازدید از معبد هزینه‌ای گرفته نمی‌شود.

 

آدرس وب‌ سایت معبد بودایی گانگارامایا

 

اگر قبل از سفر به سریلانکا و بازدید از معبد گانگارامایا کلمبو دوست دارید بخش‌های مختلف معبد را ببینید و اطلاعاتی آنلاین درباره آن کسب کنید حتما از وب‌سایت معبد گانگارامایا کلمبو دیدن کنید. در این وب‌سایت می‌توانید به‌صورت زنده بخش‌هایی از معبد را مشاهده کنید.

 

مسیر دسترسی معبد بودایی گانگارامایا

 

مسیر دسترسی معبد بودایی گانگارامایا

 

مسیری که برای دسترسی به معبد گانگارامایا پیشروی شما قرار دارد از خیابان جیناهاترا آغاز می‌شود. هر جای این خیابان که باشید کافی است به مرکز شهر کلمبو رفته و سپس دریاچه بیرا یا پارک گانگارامایا را پیدا کنید. معبد در روبروی دریاچه و کنار پارک قرار داشته و مسیر دسترسی به آن بسیار سرراست است.

 

بهترین زمان بازدید از معبد بودایی گانگارامایا

 

آب‌ و هوای سریلانکا تقریبا شرجی است. برای همین بهتر است در فصول سرد سال برای بازدید از معبد گانگارامایا کلمبو اقدام کنید. البته در فصول سرد نیز اگر بتوانید در ماه فوریه از معبد بازدید کنید شاهد برگزاری جشن شکرگزاری بارش باران خواهید بود که بسیار مراسم زیبا و خاصی است.

 

بهترین زمان بازدید از معبد بودایی گانگارامایا

 

حرف آخر

 

معبد گانگارامایا کلمبو یکی از چندین معبد مشهور بودایی‌ها است که در شهر کلمبو پایتخت کشور سریلانکا قرار دارد و از مهمترین جاذبه‌های دیدنی سریلانکا محسوب می‌شود. بازدید از این معبد به کسانی که قصد دارند هم مدیتیشن کنند و هم با سنت‌ها و فرهنگ زیبای مردم سریلانکا آشنا شوند توصیه می‌شود. برای بازدید از معبد گانگارامایا باید ابتدا به کلمبو بروید و سپس مرکز شهر را بیابید. معبد آن جا در کنار پارک گانگارامایا و روبروی دریاچه بیرا قرار دارد.

نکته جالب درباره این معبد رایگان بودن هزینه بازدید از آن است. همچنین بد نیست بدانید که هر ماه در این معبد مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود که پویان نام داشته و شرکت در آن شما را با مذهب و رسوم بودایی‌ها آشنا می‌کند. در کنار معبد تعداد زیادی رستوران شیک با غذاهای خوشمزه هم وجود دارد که می‌توانید بعد از بازدید آن جا رفته و طعم لذیذ غذاهای بومی این منطقه از آسیا را بچشید.

دیدگاه ها:

رومینا عشقی
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خیلی قشنگ بود مرسی برای مطالب مفیدتون

حسام شرفی
۲۰ فروردین ۱۴۰۳

با سلام و خسته نباشید مطلب بسیار مفیدی بود

غزاله داودی
۲۶ اسفند ۱۴۰۲

چقدر زیبا بود لذت بردم واقعا !

دیدگاهتان را بنویسید


رزرو